Van Ilha Grande naar Parity en 3000 stranden - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Van Ilha Grande naar Parity en 3000 stranden - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Van Ilha Grande naar Parity en 3000 stranden

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick

12 Juli 2013 | Brazilië, Parati

Het land van de 3000 stranden

Vandaag gaan we het regenachtige Ilha Grande pirateneiland weer verlaten, maar laidback als we zijn gaan we niet voor de Ferry die we misschien nog net hadden kunnen halen, maar Jessica van de receptie was heel behulpzaam, na een gesprek over een film over de Tsunami in Thailand en welke bus, Colitur zwart blauwe bus of toch niet en 25 telefoontjes verder hebben we een andere boot een soort van piratenschooner.. . het regent nog steeds pijpenstelen, maar we hebben een mooi plekje midden op het dek.. lekker hengen op onze backpack 100 man op de boot 1,5 uur varen, best relaxt eigenlijk.. vanaf de boot kunnen we meteen in de Bus hobbeldebobbel…. Heej daar heb je de Fransen weer die ook op Ilha Grande waren.. een franse rastaman.. heeft zijn gitaar bij en heeft Portugees geleerd door teksten van de samba die hij leerde te spelen.. aangekomen in Paraty worden we meteen onderschept door ene Johny die heel de wereld is rondgereis en best wel een paar woordjes nederlands spreekt.. godverdomme en lekker.. en gezsjelligh en dropjes zijn vies.. we hebben best wel een klik ondanks dat het zijn werk is om mensen te paaien.. de pousada waar hij voor werkt heeft kleine kamers is wel relax maar de kamer heeft een stapelbed en het beddegoed ruikt mwaaaaa…. Beetje zoals in India.. verstikt… hij neemt ons mee naar de vorige hostel waar hij voor werkte en daar ziet het er laidback gezellig en superrelaxr uit.. de gastvrouw stelt zichzelf voor als Lolo.. laat dat nou net het vorige hostel zijn waar Jéssica van Ilha Grande voor werkte en die moesten we de groeten doen.. het ijs is gebroken.. ze hebben gezlellig personeel.. superrelaxte mensen en het ziet er echt superchill uit daar.. mooie surrealistische muurschilderingen, zwembadje, aapje in de bomen.. raggae muziek.. Caipirihna bij de bar.. supergoed concept.. Che Legarto heet het.. echt een aanrader!! :D We Like!! Johnny la Gente este muy loca.. gaat ook nog even mee.. Het is echt wel het Meest relaxte hostel ever… meteen zien we een muurschilering met:
Travel is The only thing You can buy that makes You richer … zo waar!!!!
’s avonds eten we een hapje mee voor weinig goed concept hoor je kan inschrijven bij de receptie en je krijgt een goede maaltijd, ruimt zelf mee af.. superrelax en handig en goed te eten… lekker! ;p 16 R$ lekker visje aardappel rijst groenten en een Caipi voor 6,95 euro terwijl we nog een drankje doen speelt er een Gitarist en die heeft echt talent… hij speelt de ritmesectie/akkoorden, maar ook de muzieklijn/solo tegelijk.. relaxte muziek van the Doors, Jimi Hendrikx, Bob Marley, maar ook net zoals ik de Swedish House Mafia unplugged hahaha… Barkeeper Leo verklaart mooi gezegd dat een Caipi heel gezond is sugarcane zuivert je lichaam, limoen bevat veel vit. C healthy hoor haha.. wat zal ik gezond worden haha…
In de Keuken of ja eigenlijk hebben ze 2 keukens.. in eentje kan je zelf koken als je wil en het ruikt daar naar de lekkerste cupcakes ever… de Brazilianen zijn echte zoetekauwen.. in de Tv room waar je op je gemakje een DVDtje of tv kan kijken of interneten staat ook een waterpijp.. het zit vol met mensen uit Chili, Frankrijk, Australië eigenlijk overal vandaan en iedereen doet er zijn ding, maar er wordt wat afgepraat over alle ervaringen en van alles eigenlijk… eten, drinken, reiservaringen, hobby’s, beroepen, passies, nieuws, geloof passeert de revue en
iederen respecteert elkaar.. even ge-FaceTimed met Lob en Avalon.. lang zal ze leven… hieperdepiep..
in de boom zit een heel klein Aapje echt maar 20 cm groot, grijs zwart gestreept met grote donkere ogen en een staart van wel een meter.. echt een dotje… ’s middags gaan we even het oude historische en zeer koloniale centrum van Parity in.. met heel veel leuke winkeltjes.. echter kun je niet echt goed shoppen, want de autovrije straten zijn bezaaid met kasseien zo groot en onregelmatig als maar zijn kan.. het voelt een beetje alsof je met je havaianaatjes in een rivier van steen naar steen moet springen, dus focussan.. anders ga je geheid op je snuffert.. ff in een winkeltje een leuk shirtje gescoord, de rest moet in de was :) het personeel in de winkel geleerd hoe ze op Koreaanse wijze in 3 seconden een Tshirtje kunnen vouwen en hoppaaa.. 1 R$ korting.. wat opvalt hier is dat als je in een winkel, restaurant of taxi, niet precies kan passen.. ze net zo makkelijk het bedrag naar beneden afronden.. geen probleem, dan betaal je gewoon wat minder.. anders krijg je zoveel wisselgeld… dat is lekker handig.. in de slipperwinkeltjes hebben ze wel honderden verschillende soorten Habajanaatjes, je kan ze zelfs op maat gepimpt maken met verschillende kleuren bandjes en versiersels erop.. ik krijg een idee om een shopje te beginnen hier om je eigen print er op te kunnen zetten (beroepsdeformatie… pieeeeppp het is vakantie)… Op de weg richting het station, want we gaan naar Trinidade [triniiidaasju] Lekker netje Luhranjas gekocht; sinaasappels met blaadjes en al eraan ziet er leuk
uit maar ook lekker op t strand wat vers fruit en handig voor de dorst, mocht je onverhoopt
op een ver verlaten, maar exotisch tropisch strandje terechtkomen zonder kokosnoten
of mango's aan de bomen en je drinken is op ;)
Trinidade is een klein hippiedorpje met mooie stranden.. 45 minuten met de bus verderop aan de kust…
Superchill relaxt strandtentje raggae 600ml skol biertje, garnaaltjes, visje, hoge golven, surfers… goed uit te houden hoor… Op de terugweg komt de bus bijna niet omhoog… het is net of we in een achtbaan zitten..
Brazilianen zijn best wel lui… de bus moet 4 Keer stoppen op 100 m… omdat er iemand op het knopje drulkt..
Op de weg Terug waren we precies op tijd terug bij de bushalte (ondanks dat we de tijden niet wisten.. vergeten te kijken) kon ik lekker zitten….. tenminste 5 minuten…. Er stond een vrouw met kindje.. in de bus…..
duszzz…. een echte heer is een man die een vrouw met een kind laat zitten haha maar dat
wordt dus 40 min fit4free in de beugels hangen bus propvol hobbeldebobbel komt bijna
niet omhoog om dan ineens weer als een soort thundermountain met een rotgang weer naar
beneden te storten omdat hij anders de volgende hobbel niet omhoog komt.. Het is nog
net niet zo erg dat mensen op het dak van de bus moeten gaan zitten zoals in India..
Maar dus proppen proppen poppen met de Braziliaanse posturen.. Whajooh best knus haha..
Trinidade is zeer de moeite waard dus we gaan zeker nog een keer terug.. Gelukkig gaat
de vrouw met het kindje er een paar dorpjes verder weer uit en kan ik de rest van de
reis lekker Loungen … Terug bij de pousada lekker Caipi en een steak en slappe friet
Aan tafel ontmoeten we meteen Anderson de nieuwe kok en Anna Nas (ja zo heet ze echt, wij moesten ook lachen) uit Frankrijk… Heel de avond gepraat over geloof, kunst, bovennatuurlijke dingen en geloven…
Leo de Barman maakt lekkere Cuba Libre en mojito’s Caipi’s…
Dezelfde gitarist speelde weer deuntjes van Bob Marley Dire straits The doors zelfs
swedish house mafia en pirates of The caribian why is The rum gone.. Grappig dat hij
grotendeeels dezelfde nummers speelt op gitaar als ik.. Maar hij is echt master.. Hij
lijkt een beetje op Jack Sparrow en heeft ook oog make-Up en zijn nagels wit gelakt..
Hij moet ook wel bijna vrouw zijn om zo te spelen hij speelt de ritmesectie, de akkoorden
en de solo's tegelijk WTF! Hij is echt goed.. De eigenaar van de toko doet het goed..
Beste backpack concept ever! Het zit s avonds goed vol.. Redelijk wat gepraat met Barman
Leo en de andere staff member speelt keyboard en produceert hiphop met Reason.. Ff
wat muziek dingetjes uitgewisseld.. Barman Leo is erg druk met cocktails maken en heeft
het dus te druk om ook nog eens muziek te draaien dus we horen al 2 avonden dezelfde
cd van Asian Dubfire.. Relaxte muziek overigens.. Afgesproken morgen een setje te draaien..
Ben benieuwd.. wel lachen toch…zal ze eens kennis laten maken met Dutch House Music… Gabriella geproefd… het is boek wat we misschien wel een ooit gaan lezen, maar ook een drankje; cachacha met kaneel en aardig hoog percentage alcohol.. Gabriella was een vrouw die alle mannen in Brazilië de mooiste vrouw vonden en alle vrouwen vonden haar niet zo aardig duszz… het was een crazy night..
Vanmorgen weer terug naar Trinidade gegaan, zo mooi is het daar, aangekomen weer een nieuw strandje ontdekt… strandje 106 en nadat we een klein stroompje overstaken een bos door, bergje over.. foto’s volgen nog.. strandje 107… wauw!!! Je waant je ergens op een eiland á la bounty… expeditie robinsonachtig… heerlijck!
Lekker dagje strand hebben we wel verdient.. het is inmiddels heel de week mooi weer… wel jammer dat op het strandje de zon alweer om vier uur achter de bergen verdwijnt… dan nog maar even rondslenteren door het dorpje… en hebben we de lekkerste muffins ever gegeten.. met een aardbij erin en chocolade mousse eromheen en hagelslag aan de buitenkant… mmmmmm ;p
Hobbeldebobbel terug naar Paraty en lekker een drankje doen tot we de overheerlijkste Lasagne voorgeschoteld krijgen van Anderson, hij heeft zijn belofte waargemaakt en heeft de lat hoog gelegd, zo wat kan hij goed koken.. echt om je vingers bij af te likken… lekkere (thaise) groenten erbij en champignons met taugé en aubergines… echt vakwerk… in Pantanal wacht er Piranha op de bbq en we moesten écht ook een keer Piraruccu proberen (grootste zoetwatervis ter wereld.. on the discoverychannel)..
Ik maak een praatje met een aussie die hier in zijn uppie is… relaxte kerel wel… en ik kon het niet laten… er ligt een akoestische gitaar zomaar stil… dus ik pak hem en speel lekker een paar deuntjes mee met de topgitarist en de vorige kok op contrabas en een drummer op zo’n kist waar Najib Amhali ook op speelt (wie weet hoe dit instrument ook alweer heet?) klinkt iig lekker.. we spelen een paar nummers van de Police, Bob Marley en zelfs Starships van Nicky Minaj unplugged?!? Hahaha…
Ik ben lekker in mijn element… Dit was het weer voor zover.. zo nog maar even wat drinken en dit verhaal uploaden en wellicht nog wat muziek maken..
Ik ben vast nog wel het een en ander vergeten, maar het waren een paar dagen met heel heel heel veel indrukken… morgen staat er een boottochtje gepland langs nog een paar eilandjes en strandjes, hè…. Wat vervelend ;) we hebben het goed hier… Boa Nuitte

• 12 Juli 2013 - 20:00

Riek Broeren:

Hoi Rick en Hilde

Wij volgen jullie graag,
    Drink niet teveel van die lekkere drankjes.
    Wat is het daar mooi zeg.
    Hier alles okë.

Gr. aan Hilde en dikke kus.van pa en ma.

• 12 Juli 2013 - 20:50

Tonnie:

Hoi rick en hilde leuk om jullie verhaal te lezen,als ik het zou willen schrijven had ik geen tijd meer om vacantie,haha, toppie gr. tantekke xxx

• 26 Juli 2013 - 00:05

Marjo:

Hallo Rick en Hilde,
    wat leuk dat jullie ook in Paraty zijn geweest ! En wat hebben jullie al veel beleefd, echt gaaf ! Heel herkenbare dingen ook.
    Fijne vakantie nog !
    Groetjes,