Tas Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Tas Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Tas Mahal

Door: rickbroeren

Blijf op de hoogte en volg Rick

12 Augustus 2010 | India, Agra

Zo het laatste dagje met Sunil… hij brengt ons naar Agra.. waar het hotel helaas overboekt is en we moeten uitwijken naar plan B.. het hotel is ook B-kwaliteit.. airco maakt ontzettende herrie.. maar beter dan geen airco… we gaan een uurtje na aankomst meteen de Taj Mahal bezichtigen.. het is echt een machtig groot gebouw.. de poorten bij de 3 ingangen zijn al enorm groot, maar vallen in het niet bij het enorme witte gevaarte… aah schat ik bouw wel ff een mooi mausoleumpje voor je… wel heel wazig dat de zoon van de ‘eigenaar’ hem op laat sluiten… schijnbaar om geld te besparen, omdat hij nog een soort van zwart marmeren Taj wil bouwen.. dat gaat ook wat kosten… de security bij de ingang is erg streng.. iedereen wordt gefouilleerd en er komt niks naar binnen.. sigaretten hoppa zo in de container.. net een nieuw pakje.. hoppa aansteker d’r ook bij… ik had wat snoepjes voor eventuele bedelende kinderen op straat in mijn broekzak… ai ai ai .. nee dat is ook verboden.. hoppa in de kliko… hij in m’n zakken voelen.. d’r zit nog een snoepje.. weg ermee… in mijn hand heb ik een objectief van mijn camera… die hebben ze niet eens aangekeken… had zo een bom kunnen zijn.. of een kilootje semtex.. voor me stond een Japanse jongen, met wat langer haar, oorbelletje, beetje alto zeg maar.. hij wordt dringend verzocht om in de andere rij te gaan staan.. deze is voor mannen, niet voor vrouwen… heel de rij ligt dubbel… als Indian citizen mag je voor 15 rupees naar binnen… maar als tourist betaal je 750 rupees entree.. dan krijg je er wel gratis een ‘Tas’ Mahal bij.. een tasje met een flesje water en een paar netjes voor om je slippers, zodat je niet over de hete tegels hoeft te lopen om de tempel in te gaan.. het is erg warm.. zo’n 45 graden.. heb je wel eens over een heet strand gelopen en bijna je voeten verbrand.. ja? Nou doe dat maal 2… er is echt een hele berg afgegraven om zoveel wit marmer te delven.. het is erg druk… maar echt machtig om te zien.. gelukkig had de security het pakje sigaretten in mn andere broekzak niet gevonden.. dus ff een peukiemaat ergens in het park redelijk ver van de Taj vandaan.. misschien kunnen we daarna de zonsondergang nog ff meepikken.. terwijl we daar zitten.. zien we een creditkaart liggen in de bosjes.. hij is gebogen.. waarschijnlijk gestolen ofzo.. hij is van een duitser… staat er opeens een Indiase ‘security’/’politie’/’militair’ doorhalen wat niet van toepassing is… met een big gun (zo’n AK58 ofzoiets kan ook een uzi zijn geweest) achter ons… no smoking!! Oepss.. haha.. ja is goed jongen we maken m wel uit.. aansteker in beslag genomen.. :$ zit je daar met een waarschijnlijk gestolen credit card in je handen… ja leg dat maar eens uit.. de ‘soldaat’ legt uit dat als je in de Taj Mahal binnen rookt dat het wel 500 rupees boete is.. (da’s 9 euro HAHAhaha.. nou laten we er dan maar eentje binnen…. Hahaha) hij wil weten via welke ingang we binnen zijn gekomen.. ikke zuid.. Hil west.. jaja geloofwaardig.. haha…. Waarschijnlijk om de controle aan te scherpen hahaha… hij loopt weg maar houdt ons waarschijnlijk van een afstand in de gaten.. de Taj Mahal swaffelen is er dus ook niet meer bij… hè jammer…. We laten dit imposante bouwwerkje achter ons… en vechten ons een weg naar de uitgang.. sjezus wat een merchandisers.. omgekeerde psychologie vinden ze moeilijk.. als ze voor de derde keer bij je terugkomen na eerst een paar honderd meter achter je aan te zijn gelopen.. dan staan ze niet sterk…. Je moet ook nooit bij de eerste een souvenirtje scoren want dan betaal je 5 keer zoveel als bij die anderen die 500 meter verderopstaan… Hill scoort nog ff een koelkastmagneetje… zwaar vet afgeboden.. beginnen het spelletje nog best leuk te vinden.. maar niet de hele dag.. pff.. soms word je er wel eens moe van dat je geen 5 meter kan lopen zonder 20 keer aangesproken te worden.. maar soms kom je er met een geintje gemakkelijk vanaf… ’s avonds zijn we gaan eten bij Zorba de Buddha… je moet de mensen hier echt gericht een vraag stellen en laten bevestigen dat ze het begrijpen, en zelfs dan…. Gaat het soms wel eens mis… de tuk tuk driver weet waar het restaurant (gevonden in de lonely planet) is.. maar na een heel eind door smalle drukke straatjes.. met kruidige en soms penetrante pislucht… vraagt hij toch maar even de weg.. blijkt het helemaal aan de andere kant van de stad te zijn.. :$ aan de andere kant van de stad nog 3 keer vragen… en hij zet ons bij een heel ander restaurant af… gelukkig zat Zorba de Budha 50 meter verderop aan de overkant van de straat.. leuk restaurantje met een vast menu… klonk goed.. 7 ‘gangen’tjes…. In het donker terug dus nachttarief op de tuk tuk meter… 75 rupees… eurootje… de driver wil er nog wat marihuana bij verkopen en god weet wat nog allemaal voor bijhandeltjes die hij heeft.. pfff hahaha…. Nee joh hoeft nie… midden op de rotonde liggen mensen al te slapen… het is hier om 19u donker… dus we leven in een iets ander ritme als jullie daaro thuis… helaas is het eten een beetje verkeerd gevallen denk ik.. want ’s nachts kwam alles er boven en onder uit lekker…. Boven de meest smerige plee die je jezelf maar voor kan stellen die ook nog eens niet doorspoeld… incredible indiaaa… dit hoort er allemaal bij…. Pfff… ’s ochtend erg zwakjes om 6 uur de wekker.. met de tuk tuk naar het station en de trein naar Jhansi… daar word je bijna de trein uitgetrokken om maar een tuktuk ritje te kunnen slijten.. uiteindelijk lopen er 5 man mee om ook maar koopman te kunnen zijn en voor we het weten zitten we met backpacks en al en die 5 mannen in een tuktuk… op weg naar het busstation.. en dat blijkt dus een lokale bus zonder airco te zijn waarin je gepakt en gezakt en bezweet 8 uur lang onderweg bent naar Khajuraho.. de mensen zitten zelfs bovenop de bussen… en doen hun behoeften al rijdend hangend uit de bus… vrouwen ook.. npff hahaha…. Dat gaat ‘m nie worden nie.. dus voordat we aan het eind van de straat zijn… maken we de 5 tuktukmannen duidelijk dat ze om moeten draaien om terug naar het station te gaan (100 meter) .. natuurlijk willen ze de in onze maag (die van mij is nog steeds erg zwak) gesplitste rit toch betaald hebben.. ik geef ze een luttel bedragje voor het sjouwen van de rugzak en om het af te kopen.. de expressbussen (5 uur rijden) zitten allemaal vol (volgens de 5 mannen) een taxi (3,5 uur rijden 250 km, maak er maar 4,5 van dan) kost 1000 rupees (16,5 euro) en dan wordt je nog afgezet.. haha…ik verbaas me er nog steeds over dat dit zo goedkoop is.. 1 avondje stappen in den bosch.. en taxi naar huis (5 minuten) 25 euro… de taxidriver vraagt 500 rupees voorschot dan kan hij ff tanken.. na het tanken en de tol en tax eraf kan hij nooit veel overhouden… ofwel hij brengt je voor 1 euro weg.. maar wel zo comfortabel als je maag nog ronddraait… in Khajuraho scoren we een mooi hotelletje (uit de lonely planet) tegenover de tempels aan de westelijke kant… de mensen zijn erg aardig… we mogen de kamer van te voren ff zien.. 3 kamers verder… eindelijk ff chillen.. ben blij dat we er zijn.. mijn lege maag heeft zich 500.000 keer omgedraaid vandaag… gelukkig hebben we een mooie en vooral schone kamer.. lekker doucheeeeee.. word ik blij van!!!... ’s avonds zijn we deelgenoot van een echt wel mooie lichtshow tussen de kamasutra tempels…. Heel de geschiedenis passeert de revue… morgen toch maar eens van dichtbij gaan bekijken… om inspiratie op te doen.. hahaha…. Terug op de kamer blijkt er een ware invasie van black mean motherfuckers te zijn.. deze honderden.. zwarte torretjes… zijn heel slecht in landen.. want ze komen allemaal op hun rug terecht en liggen te spartelen… de kamer ligt er dus ook vol mee… bah bah… vraag me af hoe ze binnen komen… ff vegen…. Je moet er niet op gaan staan natuurlijk.. voordat je het weet zijn ze misschien ook wel heilig joh… bad bad Karma… oooh lekker slapen na een lange zware dag… loopt er ineens een gekko over de muur… binnen!! Haha….. (dat is helemaal niet Haha…. vindt Hilde) dus maar ff lekker romantisch onder de klamboe…. Hebben we die tenminste niet voor niets meegenomen… zo dat was weer een enerverend dagje..
Ps. De creditcard hebben we bij het hotel afgegeven zodat hij terug naar de bank of politie kan… good karma.. :) hoogstwaarschijnlijk hebben die hem gewoon weggetieft.. of ff geprobeerd maar waarschijnlijk was hij toch geblokkeerd…
Ps.2 Sunil heeft een tiende jaarsalaris als fooi gekregen… hij vond het toch wel weinig.. 5.000 rupees.. 10% is gewoonlijk.. hallo we gaan natuurlijk geen 160 euro fooi geven.. hoeist.. hahaha… hij ging ook niet meer met ons mee uit eten… hij moet terug naar Delhi… dus moet nog een uurtje of 8 rijden…. Ai ai dat wordt wel 01:00u vannacht.. dan had hij beter niet bij de Taj Mahal 2 uur kunnen gaan zitten wachten om ons vervolgens 500 meter verderop naar het hotel te brengen… bad management…
Ps.3 op weg naar de uitgang van de Taj Mahal. Liep een keilief klein meisje dat helemaal niet opdringerig was en heel aardig.. goed engels voor zo’n snotneus… we zijn de vele opdringerige verkopers voorbij gelopen en hebben die kleine meid wat rupees en een pak koekjes gegeven.. zo kan het ook! Good karma… ;-)

• 12 Augustus 2010 - 16:12

Anne Moonen:

He Rick,

Verschillende keren had ik je gebeld maar ik kreeg een raar toontje. Ik dacht... das niets voor Rick. Nu valt de rupee; hij is in het verre prachtige India! Wauw!! Super tof!! Ik lees bij Hilde dat je even uit de running bent. Snel opknappen hoor! Zonde van de mooie tijd.

Ik wens jullie nog veel plezier en ik hoor het wel als je weer koekjes gaat uitdelen... al is mijn engels niet heel bijzonder... ik ben een klein meisje, kan lopen, ben niet opdringerig, ben kei lief en heb in de winter een snotneus :)

Groetjes Anne

• 12 Augustus 2010 - 16:15

Pa En Ma:

zie bericht bij Hilde,GROETJESSSSSS

• 14 Augustus 2010 - 19:37

Kees En Kitty:

ha die rick en vriendin.
    Wat een enerverende reis maken jullie zeg!
    Daar zal je thuis wel even van moeten bijkomen.En dan waardeer je alle gemakken van thuis weer eens.

Maar voorlopig nog vakantie voor jullie en ik zou zeggen geniet er met volle teugen van!!
    neem alle ongemakken voor lief want misschien kom je er nooit meer.
    Hartelijke groet en we volgen af en toe wel je reis. Erg leuk om te lezen.doeiiiiiii

• 15 Augustus 2010 - 15:57

Robkuh:

Haha..."beestachtig" good story!! Hildes bang van gekko's dus? Ook niks gewend, hihi!! Maar samen onder de klamboe is ook wel errug romantisch Rickkie! Voel je je btw al wat beter?
    Hopelijk helpen die magic pillen een beetje.
    Volgende keer geen peukies meer doen he op heilig terrein, haha!!
    Take it easy maharadja....have fun!