Vrije tijd in Jodphur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Vrije tijd in Jodphur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Vrije tijd in Jodphur

Door: rickbroeren

Blijf op de hoogte en volg Rick

03 Augustus 2010 | India, Jodhpur

Honderden schatten in elk nieuw stadje: Jodhpur is aan de beurt.. the blue city.. het merendeel van de huisjes in het oude gedeelte zijn blauw geverfd.. Indigo blauw.. hoewel de rijke Maharadjas ook wel eens delfsblauw overlietenkomen.. tijdens hun opium smokkel beun kamelentochtjes… we rijden de stad binnen.. errug druk.. 75.000 inwoners.. die volgens mij nu ook tegelijk allemaal op pad zijn op dezelfde weg.. we rijden het oude stadsgedeelte binnen en komen via clocktower.. een hele drukke markt.. waar je de koeien moet ontwijken (het blijft leuk om te zien die koeien midden in de stad, ze zijn ook van niemand, ze horen gewoon bij het straatbeeld..helaas groeit er geen gras dus eten ze karton.. dat is beter als plastic want daar moeten ze van huilen..) we logeren in een hele mooie Haveli (residentie.. ja alweer.. zwaar hoor dat backpacken).. de kleine mooi beschilderde doorgangetjes en trappetjes leiden ons naar 2 gouden deurtjes zo’n mooie voordeur hebben we nog niet gehad.. binnen staat er een hemelbed… aaaah romantisch.. vandaag geen excursie of gids.. dat is ook wel een keer fijn.. om ons gewoon geheel zelfstandig en avontuurlijk in het straatleven te storten.. je wordt hier gewaarschuwd voor zakkenrollers en het is heel druk op straat.. ik ben benieuwd of we 100 meter kunnen kwaanselen zonder 20 keer aangesproken te worden.. of draai het maar om 100 keer op 20 meter… op de foto en the full package.. de mensen staren je gewoon aan.. ofdat ze nog nooit een blank iemand gezien hebben… soms wel eens irritant, maar het is maar hoe je er zelf mee omgaat.. :-p het lukt nog niet om rupees voor de foto’s te vragen.. XD maar op onze kruistocht door de smalle pittoreske straatjes.. valt reuze mee.. de mensen zijn heel aardig en the hassle valt mee..we hebben zomaar 250 meter afgelegd over clocktower en op de markt… laatste aardbeien voor de hittegolf.. gewoon meedoen joh.. leuk.. leuk… een niet opdringerige twintiger zittend voor een kruidenwinkeltje.. spreekt ons aan en neemt alle tijd om ons de talrijke kruiden te laten ruiken en legt uit wat het is… kopje chai (thee) erbij… meestal met 13 kruiden… kaneel.. safraan… kardemon… lekker winterthee.. het is toch maar 45 gr.c. en het heeft gister geregend dus erg vochtig.. de druppels staan op je voorhoofd…. Verder is het een genot om te zien hoe het krioelt van de mensen op deze kleurrijke markt.. al 3 jaar heeft het niet geregend.. de mensen bidden dagenlang uren aan een stuk tot miljoenen goden… en geen druppel… misschien doen ze niet zo goed hun best.. of slapen de goden.. Hill en ik zijn gister ff 5 minuten in een klein tempeltje geweest.. het gezang van de mantra’s en het offeren van bloemen.. bij kaarslicht gaf een heel bijzondere sfeer.. heel vredig.. ff ontsnappen aan de drukte in de straat….. volgens mij hebben we een heel goed karma.. want je ziet het 5 min. In de tempel en hoppa… regen… regen… en nog eens regen.. haha… nu is het gelukkig weer droog, maar we zitten dan ook inmiddels 400 km verderop.. de jongen in de kruidenwinkel.. laat ons een schilderijtje zien.. het is handgeschilderd.. bijna niet te zien… het is namelijk geschilderd op een lins… hij legt uit dat het is geschilderd in de art school.. heej da’s mooi.. we wilde toch nog een schooltje bezoeken.. beroepsdeformatie!... uit goed fatsoen kopen we een zakje winterthee.. (met hele speciale krachten ;-) haha) het wordt verpakt in een zijden draagtasje, met zilveren stiksels en mooie kleuren… alleen om het tasje erbij zou je het al kopen… maar dat komt plastic tassen worden afgeschaft.. anders eten de koeien ze op en die zijn heilig XD… het jongere broertje van de Appie… kruidenier brengt ons door modderige straatjes naar de art school.. waar we warm onthaald worden.. helaas is het schooltje uit.. een vriendelijke man die Vijey heet verteld ons dat hij door het stedelijk museum in Amsterdam uitgenodigd is om linzen te komen beschilderen.. haha… maar het mag gezegd worden het is echt knap… in 5 minuten schildert hij met chirurgische precisie.. met 3-4 kleuren.. een olifant en een pauw op een halve lins… er is ook een leerling aanwezig.. een schattig mennekke van een jaar of 10.. luistert aandachtig mee… hij heeft zijn schriftje van school bij zich en kan heel netjes schrijven.. hij luistert graag mee om wat beter engels te leren… de leerlingen leren in het schooltje gratis te tekenen en schilderen… hun werk wordt in het schooltje verkocht en een gedeelte van de opbrengst is voor de school… goed dat er zo’n programma is… we willen een gift doen, maar dat accepteren ze niet.. huh??!?... we kunnen alleen iets kopen.. okay dan kopen we wel een prentje.. geschilderd op papyrus.. een olifant.. voor 100 rupees was het geloof ik.. 1,65 euro… dan gooien we het buiten wel weg joh.. ist grapje XD natuurlijk… als we weg willen gaan komen de volgende toeristen aangewandeld… zijn jullie toevallig bij een kruidenwinkeltje geweest?!? Haha… er komt toevallig een Indiase man aangespurt.. heej ik heb een kledingzaak en verkoop tapijten.. willen jullie even komen kijken… alleen als je ook vliegende tapijten hebt.. grap ik… het is een soort doorstuurnetwerk waar we niet intrappen… en we moeten terug naar het hotel.. waar we met Sunil hebben afgesproken… hij brengt ons naar een restaurantje ‘On the Rocks’ waar we heelijk gegeten hebben… het is echt mooi ingericht sfeervol met een soort van japanse tuin… lekker chillen… de obers lopen met baretten op.. ik waan me in cuba.. Fidel castro achtige sferen… ik saluteer naar de ober.. we wennen langzaam aan het Indiase eten.. ernaast is een disco.. we worden gewenkt om ff binnen te kijken.. Jai Hoooo!!!... we verlossen Sunil van het wachten en gaan op naar ons palijs.. dat was het voor vandaag… we moeten wel met de auto achteruitrijdend het straatje in van het hotel, want de 3 koeien voor het straatje willen niet aan de kant gaan.. hahaha… blijft lachen met die beesten.. de volgende morgen.. ontwaken we uit een diep coma.. heerlijk geslapen in ons hemelbedje… buiten is een kyterunnerkindje aan het vliegeren.. ik ga voor de tweede keer ff op mn rugzak liggen… ff chillen… nee het is erg glad na de regen op de spek(glad)stenen trappetjes.. op je slippertjes.. ik kijk uit over de stadsmuren, het fort en de Indigoblauwe huisjes… wat is het hier toch mooi… echt genieten..
Op naar het fort.. weer een audioguide neeeejj… het is wel een heel mooi en groot fort.. rich maharadja.. gelukkig duurt de tour niet lang en genieten we van de karakteristieke mensen die er werken en rondhangen.. on the road again… Rham Rham sir… dankjewel met respect… op naar Udaiphur… paar uurtjes verderop.. benieuwd wat dat ons weer brengt…
Ps. I love you…
Ps.2… het is teveel om alle ervaringen te delen…. Maar geloof me het is een aanrader en tegelijk een cultuurshock tegelijk… Incredible India brengt ons nog heeeeeel veeeeeel meer indrukken dan je kan beschrijven.. je moet het echt beleven.. het geluid.. de kleuren.. geuren… kinderen die bedelen.. of met je op de foto willen.. de o zo vriendelijke mensen… gezang in de tempels… de beesten op straat.. wat hebben wij het toch goed.. of wat is het hier vredig… of anders… onbeschrijfelijk!!!
Groetjes R!CK

• 03 Augustus 2010 - 19:20

Pa En Ma:

schilderingen nooit weggooien,wat betaal je daar voor zo'n mooi hotel? Kan je daar met de koe naar de veemarkt gaan? tot ziensen groetjes leuk weer wat gelezen te hebben

• 04 Augustus 2010 - 22:28

The Walking Fridge:

Heujjj Rick, gaat goed daar zie ik! Geniet ervan. De NewKids hebben vandaag de filmsessies afgerond maar gaan volgens geruchten over twee weken verder. Greetz, Sjef.

• 05 Augustus 2010 - 13:10

Annelies:

Leuk om je verhalen te lezen! Ik ga binnenkort ook naar India en wel leuk om te zien wat er te beleven valt. Je beschrijft het erg uitgebreid. :)

• 05 Augustus 2010 - 14:28

Anne:

Haha... wa zulde gij doffe vingers hebben van al da getyp 4 weken lang! Maar ja da zijn we gewend he! Drukke aap! Respect! Maar idd wel leuk om te lezen. Jullie vermaken je wel.

Veel plezier

• 07 Augustus 2010 - 19:34

Pa/ma:

geniet van het verhaal,vandaag naar lottum rozendagen geweest
    weer af en toe een buitje 20 gr.verders alles goed hier,groetjes aan jullie .liefs