BBQ in Foz Do Iguazu - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Rick Broeren - WaarBenJij.nu BBQ in Foz Do Iguazu - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

BBQ in Foz Do Iguazu

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick

21 Juli 2013 | Brazilië, Foz do Iguaçu

zomaar een avondje niksen... lekker uit eten omdat je het geslenter door de op San Francisco lijkende Avenudas en Ruas.. blokje om.. blokje op... pfff klimmen zeg.. kuitenbijtertje... blokje af... whooooo... is dat jou hond?
Er was hier ergens een restaurant waarvan we een flyertje gehad hebben... toch best een eind lopen zeg.. joh... wat is het hier F*CKin' groot zeg.. hier was het toch ergens... even op het plattegrondje kijken.. nog maar een blok verder om te kijken hoe die Rua of Avenuda heet om te kijken of je de goede kant opgaat en of je het plattegrondje niet ondersteboven hebt.. hè dan moet het toch hier zijn.. even een paar blokjes verder... omhoog weer... puf pffff.... gladiolen en 8 honden verder.. blijkt het plattegrondje dus helemaal niet te kloppen, aan ons navigatievermogen ligt het dus echt niet, want dat is inmiddels goed getraind hier.. nergens staat iets aangegeven, bushaltes zijn overal en nergens en er staat geen naam op... geen info ín de bus... 500.000 buslijnen en geen naam boven het station of op een bordje... geen lijn-info of tijdtabellen.. je kan het alleen vragen.. en dan is het nog niet zeker.. dus totaal op het gevoel of op de stand van de zon.. o nee die is al onder... gps... damn.. geen internet.. mos op de gebouwen... tja... een paar straten doorkomen gaat toch wel...
het plattegrondje blijkt na 15 km lopen gewoon écht niet te kloppen.. en zo wordt een restaurantje zoeken al een avontuur... Portugees leren= echt een must in Brazilië... of je moet brutaal zijn en jezelf niet bezwaard voelen om iets te vragen.. een brutaal mens heeft, de halve wereld… maar Brazilië ligt niet op die helft.. een wereldland, waar nog genoeg te doen valt, maar waar heel heel veel potentie zit en toch nog veel armoede… de mensen zijn heel erg nationalistisch, jouw plaats in de bus is jouw plaats en ruilen gaat erg moeilijk, maar waar heel veel leuke dingen zijn om van te genieten, van Foho, samba, lekkernijen met veel suiker en chocolade, caipi’s, wilde natuur en Koloniale gebouwen…
Toch maar eens de weg vragen, nota bene aan een taxichauffeur, nou dan breng ons er maar even heen dan, even onderhandelen en off we go…
WIJ gaan BBQen.. dat hebben we wel verdiend..

Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat de maan hier horizontaal ligt, dat komt natuurlijk door de positie ten opzichte van de evenaar, het ziet er wel grappig uit, de maan ligt ook gewoon relaxt onderuit en is er soms al om drie uur ’s middags, wel jammer hoor dat het zo vroeg donker is.. we zijn nu onderweg naar Bonito, een stadje in de Pantanal een voorgebied van de Amazone.. waar het nu ’s nachts 9 graden is brrrrr… daarom hebben we maar vast een vlucht geboekt voor daarna naar Fortaleza waar we vervolgens 7 uur in de bus moeten en dan de laatste 50 km met een 4x4 jeep omdat er geen wegen zijn, naar Jeriricoacoara, kytesurfers paradise en een van de mooiste zonsondergangen van zuid Amerika. Onze eerste dag in Foz Du Iguazu maar gebruikt om een hotelletje te zoeken en te kijken hoe we naar de watervallen komen. Het hotel is supermooi en wel even fijn na een aantal pousadas te hebben gehad, gewoon even douchen met warm water.. nice! En even een keer lekker uit eten. Één ding is zeker BBQ-en dat is aan de Brazilianen wel besteed.. de obers lopen rond met grote spiesen, het lijken wel zwaarden, waaraan enkele tientallen uiteenlopende vleessoorten zitten… het gaat in een rap tempo… nieuwe vorm van het-is-hier-all-you-can-eat toch? Om de 2 minuten staan ze aan de tafel.. en ik kan geen ‘nee’ zeggen.. meestal ga ik naar het buffet om wat bij te halen als mijn bordje netjes leeg is, maar zover komt het amper.. misschien maar even buiten een peukie doen, dan hebben we even pauze… er staan een paar muzikanten op en harp en gitaar te spelen en er zitten nog drie Nederlandse reizigers in het restaurant, even een praatje maken, je weet nooit wat voor tips ze nog hebben.. wat ook heel lekker is, dat ze ananas met kaneel ge-BBQ-t hebben, aanrader om een keer te proberen!! Mmmmmm…. Daarna nog een dessert buffet en onze buikjes zijn goed rond… even weer flink wat energie om met die zware rugzakken rond te sjouwen..