Rioooooo de Janeiroooooow - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Rioooooo de Janeiroooooow - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Rioooooo de Janeiroooooow

Blijf op de hoogte en volg Rick

09 Juli 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Zo daar is hij dan de eerste… het heeft even geduurd, maar dan toch even de tijd genomen om jullie op de hoogte te brengen van de eerste avonturen.
Het begon al goed, we zijn een paar uur eerder aangekomen, omdat onze vlucht via Portugal overboekt was, mochten we in plaats van met TAP rechtstreeks vliegen met KLM, comfort plaatsen en krijgen we waarschijnlijk nog 300 euro p.p terug, maar moesten we wel even door schiphol crossen om meteen te boarden, daar kunnen ze bij de NS nog een voorbeeld aan nemen, want die reden helemaal niet vanaf Den Bosch richting Utrecht, nog bedankt voor de lift Robke. De vlucht viel heel erg mee en voordat we het wisten waren we er al. Het is hier vijf uur tijdsverschil, maar meteen viel al op dat het rond 18 uur al erg donker is, het is hier winter, overdag is daar niet veel van te merken, want dan is het rond de 23 – 25 graden, maar ’s avonds koelt het hard af. We rijden door het donker, langs de Favelas (sloppenwijken) van noord Rio de Janeiro. Een praatje maken met de taxichauffeur is er ‘nog’ niet bij, want (bijna) niemand spreekt hier Engels, alleen maar razendsnel Portugees-Braziliaans. De eerste woordjes beheersen we inmiddels, maar het blijft moeilijk en je bent heel snel geneigd om er wat Spaans bij te mixen, maar dat wordt dan (soms) wel verstaan, maar blijft als Nederlands spreken tegen Duitsers. Aangekomen in het hotel in het centrum gaan we meteen slapen. ’s Ochtend een lekker ontbijtje met lekker vers fruit zoals papaya, meloen, banaantjes (van die mini-banaantjes lekker mmm). We zitten op de 10e verdieping dus zijn zo op het dak, om even van het mooie uitzicht over Rio te genieten.. zover je maar kan kijken zie je stad… echt HUGE! daarna nog even 400 baantjes getrokken in het zwembad op het dak (haha het is maar 2 bij 2 meter, flink zwembad haha). En hop de straat op om deze mooie, maar ook grote (lees: heul heul grote, maar dan ook écht GROTE), neem een grote stad in gedachten vermenigvuldig die met 15.000.000 en dan nog groter, stad te gaan verkennen. We zitten in CENTRO redelijk centraal dus, maar na 20 blokjes te hebben gelopen, nog steeds in het centrum, het krioelt hier van de mensen, redelijk veel verschillende types, een smeltkroes van culturen en we vallen nog niet eens op en worden niet aangesproken of lastig gevallen, relaxxxx… oude straatjes met veel armoede, grote winkelstraten met mooie winkels, druk verkeer, lekker temperatuurtje, palmbomen, sambamuziek, teveel om op te noemen, de geur van kokos, mango en riool wisselen elkaar in rap tempo af, smalle ongelijke trottoirs, honderden taxi’s en bussen komen voorbij, maar we besluiten toch maar lekker een wandeling te gaan maken, die uiteindelijk de 50 km van de vierdaagse in 1 dag blijkt te worden, maar dan op slippertjes, echte havaianas natuurlijk :D
Na een uurtje navigeren op het gevoel, want het doorzettingsvermogen om een kaart van Rio te kopen bij de tientallen kioskjes ontbreekt en de Lonely Planet kaartjes zijn niet afdoende, anders zou deze 20.000 pagina’s meer bevatten, maar mijn gevoel laat me niet in de steek , want we lopen eigenlijk recht naar het strand… COPA… COPA CABAAAANAA… o nee die is hier rechts om de hoek, maar het Praia do Flamengo strand is ook mooi 
Hier is het extreem rustig, wat mensen die lekker hengen op het strand hier en daar, wat mensen die aan het sporten, hardlopen zijn op de boulevard, ennnnn… Rutte die 6 miljard uitgeeft aan gezondheidszorg, om alle zieken weer op te lappen kan nog een voorbeeldje nemen aan hier.. want.. niks 15,95 euro… hier is gewoon op ieder strand een.. ja… een echte… FIT FOR FREE ( niet Fit veur n bietje), nee gewoon gratiesch.. halters, gewichten, toestellen.. alles.. en lekker buiten in de zon.. hoppaah t-shirt uit en ff lekker meetrainen met de plaatselijke Carioca’s… ik moet nog wel een beetje aan m’n teint werken haha…
Rio is omgeven door veel strand dus lijkt het een goed plan om toch maar eens lekker van het strand te gaan genieten, dus op naar het volgende strandje en nog één.. en nog één… toch maar een taxi naar de Copa Cabana.. kilometers strand.. heerlijck.. om de hoek is nog een strandje, waar we onder het genot van een Cerveesjaatje.. genieten van de ondergaande zon (half zes whaaaa) terwijl surfers de metershoge golven bedwingen.. ook maar eens een boardje huren hier.. op de terugweg, zijn er een aantal voetbaltrainingen bezig op de Copa Cabana.. ff kijken.. ook even een overvalletje meegemaakt.. niet bij ons hoor ;) , maar er bleek een mannetje met een grote tas, nog harder te kunnen sprinten dan de voetballers recht voor onze neus, maar die werden ook niet achtervolgd door 20 politieagenten.. maarrr ze hebben hem.. dat voelt veilig hihi..
Zo veel indrukken te verwerken gekregen vandaag, het is mooi geweest en na wat slenteren door de straten van Rio, m’n havaianas zijn inmiddels goed ingelopen, taxi terug naar het hotel, waarschijnlijk kan de chauffeur ons hotel nog wel vinden :D
Vandaag (en waarschijnlijk alle dagen hierna ;) ) is het mooi weer voor het strand… op naar Ipanema beach, jeweetwel die van dat meisje van, je raad het al… deze keer maar met de taxi, dan zijn we er voor het donker, hoewel lopen bijna net zo snel gaat, geloof me.. het verkeer hier is alsof met je eerste rijles over het Heekmanplein, maar dan met 500 auto’s tegelijk.. aangekomen op Ipanema beach blijkt dit hetzelfde surfstrandje te zijn als gister.. duszz.. het is wel wat drukker vandaag.. vanalles door elkaar, bekijken en bekeken worden.. hippies… er is ook een gedeelte met een regenboogvlag, kioskjes, flinke golven weer vandaag, metertje of 3 hoog halen ze wel.. dus tot de enkeltjes nat is voldoende.. caÏpirinhaatje erbij, peukie… relax.. lekker chillen, veel blote billen.. Braaashhhiiillllll…… wel hardnekkige verkopers op het strand (honderden per uur, die allemaal hetzelfde verkopen.. MARKETING!!), gelukkig wimpelen we ze allemaal met een grapje af en is het toch nog best relaxt.. op één verkopertje na… heel hardnekkig.. hij had eigenlijk bijna een handdoekje mee kunnen brengen en zichzelf in kunnen smeren.. want we komen niet van hem af.. best aardig kereltje eigenlijk..
Na al dat ge-strand-hang.. ik weet je wil het… het is lèkkerrrr…. Even iets cultureels… op naar ‘ome Cor’ Corcovado.. Christo Redentor.. als je hem ziet dan ken je hem wel… het dertigmeter hoge Gesus beeld dat op 732 meter hoogte zijn zegen over Rio geeft… ff opgezocht in de Lonely Planet waar we moeten zijn en op mijn beste Portugees so far so good uitgesproken Estacion Entrada de Corcovado en zelfs opgeschreven, aangewezen op het kaartje in de LP, ging onze taxichauffeur voor de Piet Kleine troffee.. 18 keer stond het in Braille op de vangrail.. 11 rayonhoofden stonden te schreeuwen, maar onze taxichauffeur bracht ons naar het 200 meter hoge uitkijkpunt (met een kabelbaantje) aan de andere kant van de stad… waar is GeSus?!? En het boemeltreintje naar boven? Dit is er eentje van Doppelmeyer (welbekend onder de snowboarders onder ons) tja en dan moet je de hele stad weer door in de spits inmiddels, maar onderweg heeft hij het goedgemaakt door een paar frietzakjes met pinda’s te scoren, waarvan hij de ene zelf op at.. maarja een Rio bij zonsondergang is ook mooi… en dat was het ook.. na een lange rij eindelijk in het boemeltreintje.. Anton(io)… Anton(io)… alleen de sneeuw en snowboardjes ontbreken..  de machinist van het boemeltreintje.. hierna Correke genoemd (want boemeltreintje is zo’n lang woord) moest een aantal keer op een wissel rangeren, want er moest een collega treintje passeren… Correke zijn handrempogingen wisselden van kwaliteit.. we gingen dan ook wel redelijk stijl naar boven, met uitzicht over de Favelas, voordat Correke stopte schokte het treintje nog al, het voelde een beetje als een kruising tussen de python in de efteling net voordat je op het hoogste punt kwam en thunder mountain achteruit naar beneden.. er werden honderden (zinloze.. en dat zeg ik ;) ) foto’s geschoten van het uitzicht wat boven toch vele malen mooier blijkt en het was eigenlijk best grappig het gedrag van toeristen (ander soort reiziger ;) ) te bekijken.. maar het was het waard… boven wachtte een enorm mooi uitzicht.. je voelde je net GéSus die op de aarde neerkijkt.. maar dan wel met een hoop drukke toeristen om je heen en behoorlijk koud daaro.. in je zwemshort en tshirtje.. op 700 meter in de winter..
Zover je kan kijken.. lichtjes in de nacht.. net zoveel als aan die mooie heldere sterrenhemel nu.. , maar het is zeker de moeite waard.. nu op de terugweg…. Achteruit met Correke weer naar beneden (ik stap altijd verkeerd in ofzo) en met de bus (ook een hele ervaring) weer terug naar de wijk Lapa, waar ons hotel staat.. er rijden hier overal honderden bussen per uur en ze stoppen ook overal.. je kan ze zo aan houden.. op iedere bus rijd natuurlijk een chauffeur en om deze zo snel mogelijk weer op weg te hebben en goed op het drukke verkeer te kunnen laten letten.. zit er op iedere bus ook een kassier.. goed voor de werkverschaffing.. die je netjes je wisselgeld teruggeeft en het draaipoortje in werking zet, waardoor je de bus in kan.. dit poortje is ca. 30 cm breed, dus met je backpack gaat m nie worden nie.. aangezien de gemiddelde Braziliaan… 90 – 60 – 90 is… (en het andere been ook) moet de hele vetmassa dus door dat poortje gewurmd worden.. en daarom duurt het zo lang… een half uurtje verder.. herkennen we een stukje straat.. dus hoppa op het knopje en lekker ergens een hapje eten in onze gezellige, maar ook duistere wijk (qua drukte en stand) en heeeel sterk , dit verzin je niet, helemaal aan de andere kant van de stad.. wie verkoopt er sieraden in bar street… daar is het strandverkopertje weer… na een soort van garnalen pasteitje.. SKOL Cerveeesjaatje en pizzaatje.. lekken onder de wol… brrr….
Vandaag met de bus naar Copa cabana strand om eens lekker van de zon te genieten, het is per slot van rekening vakaantieeeee..  we zullen het er eens lekker van gaan nemen.. Caipirinhaatje erbij.. zon zee.. strand.. peukie… en 100 verkopertjes per uur…, maar na een paar CaipirinHIKhaatjes en biertjes maakt dat ook niet zoveel meer uit, zo houden we het wel een dagje vol… en na zo’n heerlijck dagje strand lekker bij een kioskje in lekkere lounge stoelen neergeploft… Caipirinhaatje… na zo’n 5 Caipirinha’s besef je dat Brazilië echt een van de wereldleiders is in suikerriet export, want dan heb je al zo’n 50 suikerklontjes op… maar ondanks dat.. de alcohol.. compenseert dat weer ;) en genieten we heel relax van wat tapasjes.. met uitzicht over het strand… geen lastige verkopers meer… en jawel hoor daar zijn ze weer…. If you want some… sniffffffffff ;) you talk to me…
Voor ons is weer een FUTEBAL [uitspraak: foetjeebol] klinkt grappig hè…. training aan de gang.. althans.. ze moeten eerst 3 rondjes inlopen.. sjok sjok… 2 waarschijnlijk spitsen rennen echt (best zwaar in dat zand.. vanmiddag geprobeerd) de rest is aan het wandelen.. en nog langzamer in de verte erachteraan nog 2… heej handschoenen.. dat zijn de keepers… die snijden ook nog eens flink af als de trainert even niet oplet… haha… wel lachen hoor ’s avonds een potje foetjebol op het strand.. aangezien het al behoorlijk donker is, gaan we mar eens terug.. een blokje om, naar de plek waar de lijnbus ons afgezet heeft en waarempel… 100 bussen rasen voorbij.. maar geen één met Lapa erop.. jawel 1!! , maar omdat er al 3 bussen vor de bushalte stonden raasde die gewoon door over de middenstrook… ach het is vakantie.. tijd genoeg.. er komt er vast nog wel ééntje.. 20 minuten (kan ook een half uur geweest zijn) verstrijken en er staan nog steeds mensen bij de bushalte die er al heel de tid staan, dus hij zal nog wel komen.. een donkere goed engels sprekende Carioca begin tegen ons aan te lullen… hij vind het leuk dat we buitenlanders zijn… tot nu toe ook eigenlijk nog weinig andere reizigers gezien.. hij heeft zelf engels geleerd.. als je op school engels wil leren moet je bijbetalen zegt hij… Brazilië is erg nationalistisch zegt hij.. het is een heel aardige jongen en hij gaat meteen voor ons navragen welke bus we moeten hebben en wacht zelfs mee en neemt dezelfde bus.. in zijn hand heeft hij een flinke Acai milkshake (acasia bes volgens mij) volgens hem is dat lekker als je veel gegeten hebt en je drinkt Acai dan zakt het volle gevoel en kun je nog meer eten, volgens mij heeft hij er al heel veel op haha… volgens mij weegt hij wel zo’n 130 kilootjes schoon aan de haak.. maar wel grappig dat hij dat bekertje al een half uur vast heeft en nog niet één keer gedronken… toch ook maar eens een keer proberen.. klinkt wel gezond ook… we kletsen gezellig door en in de bus legt hij uit dat Copa Cabana… Copa genoemd wordt en Ipanema beach = IPA en LAPA is…. Tja… LAPA=LAPA…. Wel handig… ik informaar even waar we heen moeten om wat Samba mee te pikken… gewoon in Lapa duszz.. maar Zouk, Axé en Foho wordt niet echt gedaan.. hij is meer fan van 50cent… voor de grap zeg ik dat we Sura de bunda dansen (moet je maar even Youtuben, je moet het filmpje met Asslicking (het is niet wat je denkt) hebben haha..) onze Carioca en een meisje dat Theresia heet en voor hem zitten, schieten spontaan in de lach.. en onze Carioca probeert uit te leggen dat je dan tegen billen slaat, maar het meisje voor hem corrigeert hem en legt uit dat het precies andersom is.. tja.. die moet je maar even youtuben om het te snappen.. Carioca wil Therisia op Facebook en zo lopen we Lapa in met Theresia en kan Carioca in de bus aan zijn Acai shake beginnen… ze spreekt goed engels en een beetje Duits, zoals wij Spaans proberen ipv Portugees.. nog even polsen of de Favelas veilig zijn om te gaan kijken, omdat laatst in het nieuws was dat er rellen waren en een paar doden zijn gevallen vanwege al het geld wat in het Foetjebol en de Olympische spelen gepompt wordt, maar het is beter van niet zegt ze.. ze woont zelf vlakbij een Favela en verteld dat de politie al bezig is om de wat kleinere Favelas ‘schoon’ te vegen.. ze studeert en heeft ook een Nederlandse teacher op school.. de beste van heel de school ;) onze laatste dag in Rio dus nog even het nacht (lees: avond) leven proeven.. het is weekend dus de terrassen zitten vol.. overal op tafel zie je tapjes met bier zodat je zelf je glas weer vol kan tappen.. overal is muziek… SAMBAAAA…. Eigenlijk best gezellig… jammer dat Portugees zo’n lastige taal is.. nog maar even oefenen..