Roze maandag in Jaipur pink city - Reisverslag uit Jaipur, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Roze maandag in Jaipur pink city - Reisverslag uit Jaipur, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Roze maandag in Jaipur pink city

Door: rickbroeren

Blijf op de hoogte en volg Rick

10 Augustus 2010 | India, Jaipur

Het is zaterdag.. joh k moest echt ff kijken… vakantie hè.. geen idee welke dag het is… onderweg zien we nog wat heilige beesten.. aapje..aapje… aapje… olifantje… we zijn in Jaipur.. de roze stad… en het is er net zo druk op straat als op roze maandag in chillburg.. we hebben een mooi Hotelletje in een buitenwijk van het oude stadsgedeelte.. het uitzicht is supermooi weer.. echt tussen de bergen… en op de bergen een soort van chinese muur.. maar dan de Indiase.. hij is half ingestort en nog niet af.. goed voor de werkgelegenheid zeg maar.. we kunnen de avond nog ff lekker chillen in het hotel.. en gebruik maken van de roomservice… colaatje.. pakoora… soort kipnuggets… maar je hebt ze ook met groente.. gezond bezig!!!! En met paneer.. oftewel kaassouflées.. als je een keer Rham Rham Sa zegt (dankje met r.e.s.p.e.c.t. maar dan in een soort dialect of straattaal, daar zijn we nog niet achter) dan lachen ze en dat vinden ze mooi joh… ze vragen dan altijd waar je dat geleerd hebt en je bent meteen vrienden en vaak ook meteen van het gehassle af.. TIP vd week!!!... vanmiddag zijn we in Jaipur gestopt en zijn we met Sunil naar de film geweest: Kaatha Meetha (Zoet-zout betekent dat) hij had muziek in de auto die wel lekker klinkt.. zou in Nederland ook nog wel te pluggen zijn (de Remix dan hè).. dus op naar een echte Bollywood movie.. helaas was de avondfilm al uitverkocht.. dus dan maar ’s middags.. helaas geen tijd om eerst naar het hotel te gaan.. dus dan maar ff verplicht shoppen.. hè wat vervelend… nou dat hebben we geweten… normaal trekt Hill de mannen aan.. want je ziet niet zoveel vrouwen op straat.. en als je ze ziet zijn ze meestal goed verpakt.. in heel veel doeken of een burka ofzo… maar nu een hele horde gillende keukenmeiden achter je aan… snotneuzen!! We kwamen er niet vanaf.. we vluchten de Mc binnen.. jaaa die hebben ze hier ook.. trouwens de eerste de we zien.. ff relax chillen binnen.. want de bedelende kinderen mogen niet naar binnen.. want er staat een heuse bewaker voor de deur.. ik dacht als we nu overhebben.. dan geven we dat wel aan de kidzz… maar warempel smaakt zo’n Mc Maharadja Paneer burger (soort big mac-cheeseburger) toch best wel goed.. na 10 dagen.. Indiaas eten.. dan geven we de kinderen maar een paar pennen en snoep… maar 4 blokken verder komen we er nog niet vanaf.. dit is echt te… sommige winkelcentra mogen ze ook niet in, maar dan wachten ze netjes voor de deur.. grrr… hahahaha… op naar de bios.. de film duurt zo’n 2,5 uur , maar op de helft gelukkig 5 minuten pauze.. best lastig ook zonder ondertiteling… maar toch zit er wel humor in.. en de muziek kennen we al… en vooral het nr.. bullshit!!! (heilige dan wel hè).. gelukkig hebben we een tolk bij ons.. achter ons zit een compleet alleraardigst gezinnetje met 2 zoons uit Maastricht… dus kunnen wij de film weer aan hun uitleggen… een paar van de weinige Nederlanders overigens die we tegenkomen, hoofdzakelijk Fransen en Spanjaarden…. de film gaat over een aannemer… die wel voor zijn personeel opkomt.. hij verdient niet veel.. normaal blijft 50 % bij de regering aan de strijkstok plakken.. en dan nog eens 40% hier en daar en bij de managers en uiteindelijk 5% blijft over voor de arbeiders.. deze film zet zich af tegen dit systeem… de mensen applaudisseren gedreven tijdens de film.. soms wordt er zelfs een dansje gedaan in de zaal.. haha… zoo.. nog ff chillen op de kamer.. en vroeg onder de wol.. nou een lakentje is genoeg en de airco.. maakt enorm veel herrie.. maar ‘uit’ is geen optie…. de volgende morgen vroeg uit de veren.. om per olifant… naar het Fort te gaan.. honderden olifanten lopen af en aan… in het fort maar ff mensen kijken… ook mooi… we hebben al genoeg forten gezien.. iedere plaats heeft er wel 1… een schooltje heeft ook een excursie naar het fort.. jongens en meisje gescheiden netjes in een rijtje wachten in hun uniformpjes.. zo kan het ook… jammer dat er dan een paar prettig gestoorde teachers from holland proberen het voor elkaar te krijgen de kidz een ‘wave’ te laten doen… we nemen nog even een paar pica’s bij het waterpaleis en doen maar ff een speedtour door een ’n museum ’s middags vrij winkelen in Jaipur.. de mensen zijn niet opdringerig ‘beetje’maar.. maar het is te handelen… we verdwalen een beetje en komen in wijken terecht waar volgens mij niet veel touristen komen… lekker ff over de markt.. k trakteer Hill op een granaatappel, appeltje, banaantje… ik heb een ketting om die uit portugal komt met 108 kralen.. sommige mensen leggen uit dat het een hele bijzondere is.. en dat ze je als een halve priester zien.. haha.. komt dat ff mooi uit.. tja ligt eraan wat ik er nog meer bij aan trek.. Rham Rham Sa… hahaha… er worden zelfs riksjahs aangeboden voor 5 rupees.. dat is welgeteld 8 cent.. nou zeg.. dan heb je het echt niet breed… uiteindelijk vinden we zelf en te voet.. de weg terug naar het museum waar Sunil met z’n matties staat… we houden nog een hele dag over… dus nu ff chillen op de kamer… het idee om boven op de berg te gaan kijken… schoenen aan.. deet op.. en water mee! Hoppa voorproefje voor de Himalaya haha… voordat we de buitenwijk van het stadje uit zijn.. hebben we 20 kinderen achter ons aanhangen… ff lekker rustig de natuur in.. haha… 1tje spreekt aardig Engels, Robbie heet hij.. helaas is er niet echt een paadje naar boven.. dus dan maar over de losse keien naar boven.. die 2 gasten ook… op hun slippertjes.. maar ze doen erg hun best voor ons.. helaas kun je niet over de ‘Indiase’ muur want hij wordt nog gerestaureerd.. maar wat een machtig uitzicht.. feel like sitting’ on top of the World!!... zo ver je kan kijken bergen.. tempels.. en hier en daar loopt er een olifant gewoon over straat… de moskee roept heel de stad op.. we zien een parkje met monumenten… daar kunnen we ook wel even kijken… langzaam naar beneden… eerst worden we nog uitgenodigd bij de familie van Robbie, ze hebben een echte diamant.. lekker zitten onder een afdakje.. met de hele familie en 40 kinderen… volgens mij is het gewoon glas.. zitten we daar lekker te druppen onder het afdakkie.. man man.. goede training.. en niemand die 1 woord engels spreekt.. behalve Robbie dan… maar allemaal stuk voor stuk hele aardige mensen… daar zitten we dan… na even stilzwijgend te zitten knikken en lachen.. gaan we maar eens.. geen chai deze keer.. het was vast geen theetijd.. of het water was op… of heel vies.. de optocht het dorp uit… wij voorop… dan maar even het parkje met de monumenten in.. wat we van bovenaf de berg zagen.. lekker rustig.. jaaaa.. tot we 1 kindje een snoepje gaven… ik weet niet hoe ze het doen.. maar het tamtam systeem of rooksignalen werkten goed.. opeens waren het er 40.. alsof we honing aan ons… in het begin was het wel leuk… keertje omdraaien en laten schrikken.. we zijn weer een entertaining attractie… tot ze elkaar weer bijna de hersens inslaan voor een pen.. lekker chillen op de kamer nog ff… morgen weer vroeg op…
Naar de mon(k)ey tempel.. op de weg naar de monkey tempel komen we heel wat pelgrims tegen.. felgekleurd in hun oranje en gele kleding.. wat een feestelijk geloof toch eigenlijk.. voordat we een stukje bergop bij de apen komen… zijn er een hoop Hindustaanse vrouwen topless aan het baden.. huh?!?! Dit was toch de monkeytempel niet de kamasutra tempel… ?!?! whaataaa… hahaha… lopen ze de godsganse dag ingepakt in dikke gewaden en sluiers en hier… maar tijdens een gebed ben je daar toch niet mee bezig legt Sunil later uit… haha… het is gewoon net zoals bij ons in de sauna.. haha… we hadden wat pelpinda’s gekocht en daar zijn ze gek op… de apen… eentje springt er bijna om m’n nek… hoppaaaa… snel weg met dat voer haha… zo op naar Agra… we verlaten de provincie Rajastan en rijden Uttar Pradesh in… vandaag is onze laatste dag met Sunil.. daarna begint het echte backpacken.. we zullen hem nog gaan missen. Met zijn leuke humor… hij zal wel graag terug naar Delhi gaan naar zijn vrouw en 2 kinderen.. we hebben het echt wel getroffen met hem.. het is een goede chauffeur.. en we hebben veel lol gehad met hem.. vanavond gaan we nog even met hem eten… hij heeft ons vanmiddag nog geholpen met treinkaartjes bestellen van Agra naar Kajuraho (kama sutra tempel) en van Kajuraho naar Varanassi… zo ff chillen en zo op naar 1 van de 7 wereldwonderen.. de Taj Mahal.. ik ben benieuwd! Latur!! Grtz R!CK

• 11 Augustus 2010 - 18:26

Tonnie En Piet:

Hoi rick geniet van je leuke verhalen,zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin,houwe zo, nog heel veel plezier en de groetjes ook aan Hilde van ons uit crommert.