Hoeveel indrukken kun je verwerken - Reisverslag uit New Delhi, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Hoeveel indrukken kun je verwerken - Reisverslag uit New Delhi, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Hoeveel indrukken kun je verwerken

Door: rickbroeren

Blijf op de hoogte en volg Rick

01 Augustus 2010 | India, New Delhi

Weer een supermooi hotel.. met zwembad zelfs… maar het is zonde om daar in te gaan liggen terwijl er zoveel te zien is… de kamer is een sprookje… met donkere antieke koloniale meubels en kleurrijke gordijntjes… echt weer 1001 nacht stijl… net als je denkt.. hoeveel indrukken kun je in een dag verwerken… doen we er vandaag nog een schepje bovenop… niet te geloven… we doen even een powernapje op de kamer… dat is wel ff nodig zeg na zo’n kort nachtje in de woestijn… onze gids haalt ons om 12:30u op bij het hotel.. het is een wijze oudere man van ik schat een jaar of 50.. hij heet Boo.. omdat zijn echte naam veels te lang is… in in het Hindu.. hij zou ons door het fort leiden op een 3 uur durende wandeling.. en in die tijd een paar haveli’s (residentie) bezoeken en naar het meertje gaan… uiteindelijk hebben we 7 uur lang met Boo rondgewandelt en de tijd vloog het was het meer dan waard.. hij sprak heel goed engels… en wist enorm veel te vertellen over Jaiselmer… en nam voor alles zeer uitgebreid de tijd… hij kende iedereen en iedereen kent hem.. de stad heeft 75.000 inwoners… zijn motto was: no hurry… no chicken.. no curry…. En supadupah!! Hahaha.. zeer relaxte oude man… die een enorm goed Karma heft.. het fort boven op de heuvel is heel indrukwekkend.. met zijn 99 bastions en vele (lees heelveel en vermenigvuldig dat met 50.000.000 keer) steenhouwwerken… Jaiselmer wordt ook wel de golden city genoemd om dat alles uit een soort van gelige steen is gehakt… en alle huizen zijn goudgeel… de Maharadja… liet dit fort bouwen in ruil voor water en eten.. de waren zeer rijke handelsreizigers die in opium, zijde en zilver handelden en mega grote huizen lieten bouwen… er wordt in 130 huizen aan zilver gewerkt.. we zijn bij een zilversmid geweest die ons het geheim liet zien hoe je echt zilver kan herkennen.. het is een hele aardige man.. hij verteld ronduit en we smeren met een paar oorbelletjes voor Hill en bedanken hem hartelijk voor de uitleg… natuurlijk zitten er commerciële activiteiten bij zo’n rondleiding, maar dit ging allemaal heel gemoedelijk en zeker niet opdringerig… we bieden zelfs af… en gelukt… ook koopt Hill bij een kleding/textiel handelaar een ali baba broek en ik een Kurta Piama… een soort van lange blouse.. gemaakt van een heel dun stofje… wat dus lekker verkoelend is.. en wat meer respect zou geven van de inheemse bevolkiing…weer afgeboden en weer gelukt… als we Boo niet bij zouden hebben hadden we nog 3 dagen door de smalle straatjes.. bezaaid met koeien.. varkens.. en honden gedwaald voordat we de uitgang van het fort gevonden hadden… we bezoeken de familie van Boo hij heeft zo ongeveer 3 dochters en een of twee zoontjes.. het zijn hele aardige mensen… we kletsen wat aan en ff samen op de foto… we hadden net wat pennen gekocht en daar zijn de kinderen gek op.. niet normaal… ik deelde wat snoep uit aan een groepje kinderen op straat, omdat we toen nog geen pennen hadden… ze sloegen bijna elkaars hoofd in voor een snoepje…rellen werd het… Boo vertelde dat hij al 35 jaar mensen rondleid… en zijn eigen museum wil gaan starten… hij koopt antiek op om het te conserveren.. anders verdwijnt alles….uit Jaiselmer… we komen nog talrijke steenbeeldhouwwerken tegen de een nog fijner dan de andere… op straat komen we een soort van rasta-monnik-indiaer tegen die langste snor blijkt te hebben.. fuji foto moment.. en idd… zeker een halve meter lang.. een mooi portret samen met zijn tulband en rayban… daarna gaan we naar het meer waar we honderden- zoniet duizenden meervallen zien… deze zijn ook heilig.. de dochter van Boo wenste ons een fijne friendshipday en wat blijkt aan het meer vieren ze friendshipday… de vele kleurrijk geklede mensen.. komen met plantjes naar het meer en dompelen deze onder.. het is een mooie ervaring getuige te zijn van dit ritueel.. ze bidden tot Shiva… voor regen.. de monsoon…
Om de hoek is een tempel waar een aantal mannen voor urenlang mantra’s aan het zingen zijn.. even schoenen uit en we zijn getuige van een heel mooi gebed aan de god Ganesh (olifant).. buiten strooit de kapelmeester bloem in een aantal gaten in de muur.. waar mieren rondkruipen.. ook deze volgende indruk.. er zit een vrouw in een karretje op straat… aan haar ogen te zien is zij blind… we geven haar wat geld (30 rupees) voor ons een schijtbedragje van 60 cent .. voor hen een godsvermogen… naast haar zit een rasta-achtige… oude Indier met een monnikachtige look.. hij wenst ons een goed karma en het blinde vrouwtje zal voor ons bidden tot de god shiva… de man die Baba heet heeft volgens Boo (die aardig bevriend lijken) een goed karma.. hij heeft zijn familie verlaten en zorgt voor de blinde vrouw.. hij rookt Billies dit zijn sigaretten in de meest natuurlijke gedaante ze zijn gedraaid in een blad van een boom… hij biedt ons er 1 aan om te proberen… we gaan met hem op de foto.. en hij maakt ook fotos van ons… wie bekijkt wie nu eigenlijk haha… we leren weer een paar woordjes Hindu en keren terug naar het hotel na een lange enerverende dag vol met indrukwekkende dingen… wat een mooi geloof is het eigenlijk.. in het hotel eten we zittend aan een tafeltje.. kurta piama aan… helemaal geïntegreerd … we kletsen nog wat met een paar backpackers uit Schotland en lekker slapie doen.. kijken of al die indrukken kunnen bezinken… kijken wat morgen weer bied… de tijd gaat snel… ongelofelijk incredable India… Boo en Baba… en de rest danyavaad (bedankt) voor deze geweldige dag!!!

• 03 Augustus 2010 - 09:36

Suus:

Ha Rick! Mooie verhalen weer!! Waar bljft Hilde?? Ben ik niet van haar gewend!! XX

• 03 Augustus 2010 - 14:30

Rick Broeren:

Haha Suus, ik denk dat ik Hill te veel afleid.. ik type vaak onderweg in de auto op de bumpy roads... ik zal haar eens motiveren.. bedankt voor de reacties! :-) leuk leuk! grtz R!CKx

• 03 Augustus 2010 - 22:03

Lobke:

Hey Rick!
    Wat leuk, wat een lange verhalen! Ga vooral zo door. En motiveer Hildes maar eens ja!
    Gr