Brrrr in de Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Brrrr in de Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Brrrr in de Pantanal

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick

30 Juli 2013 | Brazilië, Pantanal

Na 5 uur rijden met een paar kiwi's uit Nieuw Zeeland.. Hij heeft ge-paraglide in Rio.. Restecpah!!! Right in THE middle of nowhere op een parkeerplaats in de prairie... Worden we opgehaald door een aftandse 4 wheel drive truck.. Hoppa 20 backpackies erop en wij mogen mee voorin... Er werkt werkelijk geen één instrument op het dashboard... Dubbelkluts en schakelen maar... De chauffeur is een relaxte kerel.. Dus grapjes maken.. Ik geloof nooit dat dit voertuig ooit door een APK komt.. Onderweg zien we een paar otters en kaaimannen.. Eigenlijk kei relax dat we voorin zitten want we moeten een heel eind rijden veingti pontes (22 bruggen) verder is onze lading achterop zowat bevroren en komen we aan bij de ranch.. Dan blijkt dat we op de truck hadden moeten blijven, want dit is het kamp en wij zitten 700 meter verderop op de camping en mogen hier niet komen... Maar dat hadden we voorin niet gehoord... We zouden maar eens onverhoopt gebruik maken van het zwembad ( het is 15 graden buiten brrrr) we zijn jaloers op jullie hoor 34 graden in nl.... Dus ff wachten en achterop een Pickup truck naar de camping... Kijken naar de hangmat waar We vanavond in mogen slapen.. Het wordt 5 graden vannacht brrrrrr.. Brrrr.... Maar eerst een boottochtje.. Milli & Willi Vanilli uit kiwiland zouden eigenlijk doorgaan naar Curuba om van daaruit door te reizen naar Bolivia, maar het is dan nog uren op de bus wachten, dus ze gaan gezellig nog een paar daagjes meekamperen.. We genieten van de boottocht samen met Suzanne en Wouter uit Rotterdam-waarligtdatdan.. En het klikt meteen goed met onze beste vrienden voor even.. (Mooi gezegd Wouter ;D) .. Gelukkig hebben we een dekentje meegenomen, want onze 6 lagen kleding blijken toch te koud.. Wouter spot eigenlijk nog meer dieren dan onze zwijgzame schuchtere bescheiden getekende gids.. We denken dat hij iets ergs heeft meegemaakt.. Wouter denkt dat hij misschien iemand heeft vermoord.. Achteraf zal blijken... Iets ergs.. Maar het had gekund... Aangezien hij een mes draagt.. Waarbij crocodile Dundy in het niets valt...
Op de boottocht zien we een paar aapjes.. Heel veel vreemde vogels.. Kingfishers... En een paar reuzecavia's... Hamstereeennnn!!! :D... Na de boottocht is het toch wel lekker even op te warmen bij het kampvuur... Lekker wat caipirinas erbij.. En een paar biertjes (Wouter heeft een hele tray van 15 in zijn rugzak... Beter!!! ;D ) proost! Ik ontdekte een gitaar ergens onder een laag stof..
Maar met 4 antieke snaren... Die bij de temperatuurschommelingen van 5 Grrr... Brrr.. Buiten en het kampvuur sneller ontstemde.... En als de D- en B-snaar ontbreken... En dan blijkt het voor een man toch best lastig om na een paar biertjes en met je dode vingers.. De akkoorden zo te transponeren dat je eventueel met 9th's.. De spanwijdte van je duim en pink zo ver mogelijk uit elkaar als Andy Summers van de Police.. Nog het verschil kan horen tussen mineur en majeur...
Dan komt onze gids Nicola vragen of we toch niet liever in een tentje willen slapen.. Want het wordt écht koud.. Koudste nacht sinds tien jaar.. In een tentje.. 10 meter verwijderd van de kaaimannen.. Die kan van de bucketlist.. Om half zes wordt je wakker van krijsende apen.. vogels en de kou.. S ochtends ontbijten we in de keuken van Casa di Mamma.. Die gelukkig om 8:05u het ontbijtbuffet nog even terugzet.. Beetje te laat, maar gelukkig die avond ervoor even staan te geinen.. Dus ze doet het met frisse tegenzin met de volle 50% inzet.. De Barman had de avond/nacht ervoor zo'n koude handen om al die crushed Ice voor de caipirinas bij 5 Gr.. Dus dan ff grappen en het ijs is gebroken ;) en dan ook maar meteen een Cachaca Pantoneiro gratis mogen proeven.. Mmm zakt als Sambuca.. 70% alcohol... Goed tegen de kou.. En het smaakt een beetje naar Gabriella, Wouter vind het op goldstrike lijken.. Klopt wel ja.. Mmmm... Smaakt naar meer... Kopstootje met een koud Skol biertje erbij.. Nu 4 uur op piranha's vissen met een bamboe stok, visdraadje met stalen onderlijn en een méga-haak met biefstuk eraan.. Je voelt ze écht bijten, maar de piranha's zijn zo sluw om het aas op te hebben.. Voordat je slaat...
Maar met flink wat doorzettingsvermogen houden Wouter en ik het de hele ochtend vol... We moeten er toch eentje kunnen vangen.. Misschien hebben ze toch liever biefstuk van de haas of een Big Mac?!
Lekker vissen.. Brrrr...
Na weer een lekkere lunch van het houtgestookte 15-pits antiek fornuis.. Gaan we op jungletour.. Eerst op de truck en wat kaaimannen spotten.. Dan een eindje wandelen door de jungle.. We zien een familie brul-aap.. De vrouwtjes zijn wit en de mannetjes zwart.. We zijn het wel met elkaar eens dat gids Nicola nog niet veel zegt.. Maar stille wateren hebben diepe gronden.. En hij zet het hem op een rennen.. Wij erachteraan en weer aapje aapje papagaaitje.. Dan met onze enkeltjes door de bagger.. Klein riviertje.. Hopelijk knabbelen er geen piranha's aan onze tenen.. Nog wat aapjes en vogels verder.. Wacht ik even op Wouter, Suus en Hill en nog een Braziliaans stel.. En we vervolgen het pad.. Of ja.. Uhm.. Waar liepen zij nu heen.. Die kant denk ik.. Stukje verder houd het 'pad' op... Even roepen dan maar... Geen reactie... Oeps... Olaaaa! Ajuda!!! Nicola!!!! Nicola!!! Heel erg in de verte horen we reactie.. , maar het had ook de lokroep van een mannetjes potvis kunnen zijn.. Het kwam van die kant ongeveer.. Dan maar een eindje terug.. En na een kwartiertje geluid spotten en lopen.. Kunnen we weer op de terugweg.. Nicola tovert even een droogboeketje en vaas uit een vrucht met zijn mes... en vertelt nog even wat basic overleeftrucjes..... giftige mieren... water destilleren .. welke vruchten/noten kun je wel en niet eten... En hij is los.. Hij is op dreef en lult de oren van je hoofd.. Wel heel interessant en hij verteld het heel enthousiast en geloofwaardig.. We're impressed!!.... Dan is het inmiddels donker en komen we weer bij de auto.. Nicola sluit nog even een schijnwerper via een draadje aan op de accu.. We dachten dat we stukken hadden, want hij zei niets...duszzz.. Al spottend rijden we terug richting het kamp.. Opeens 60 lichtpuntjes in het water.. We rijden Niet over de brug, maar ernaast en zien 30 kaaimannekes onze kant op kijken... Mean motherfuckers!! Van zo'n 2 tot 3 meter lang..
Mooi om te zien! Terug bij het kamp is het tijd voor het kampvuurtje... Dat ritueel houden we er de afgelopen twee fantastische dagen in.. Daar moet op gedronken worden.. Er blijkt een nieuwe lading kampeerders gearriveerd te zijn.. Ze spreken Engels en zien er een beetje alto uit.. Gaan een beetje hippie/Peruaans gekleed en het zijn 4 meiden en een op Gandalf lijkende oma... Ze hebben het koud en zitten zowat ín het kampvuur.. Na een beetje kletsen over onze gids Nicola.. Haal ik de gitaar weer onder het stof vandaan.. Viva La Vida... Wouter heeft een goede stem en kan heel goed zingen... Dat compenseert het verlies van de snaren weer een beetje.. Wouter kent veel nummers en heeft een héél goede muzieksmaak.. Eigenlijk dezelfde smaak als ik ;D en we knallen er nog een paar nummers in.. Ik probeer ondertussen 2 halve snaren aaneen te knopen om een 5e snaar bij te maken.. Handig zo'n stemapparaatje op je IPhone (als je die nog hebt :/) THE redemption song my favourite... Ohold Pirates yes They rub aaiiii... Told I to THE merchand ships... Minutes after They took Iaaaaiiii... Je zou denken dat er nog meer meegezongen wordt.. Maar ondanks dat ze op THE Kelly Family lijken... Komt er niet veel uit.. Dan maar Icona Pop ... I crashed my car into THE bridge... I watched and let it Burn :D kennen ze ook niet... Will & THE people... Lion in THE morning sun... Brrrr met 5 Gr. Nog maar een paar borrels erin.. Ed Sheeran... In THE class A team... Plunk.. Nog maar vier snaren... And in a pipe she flies to THE motherland.. Pling.. Nog maar drie snaren.. Whaajooh... Dan maar Metallica met powerchords op twee snaren.. De gitaar zit nog steeds half vol stof en hij is gesigneerd, misschien wel door een gitaarvirtuoos uit vervlogen tijden?.... De Kelly Family verplaatst zich van uit het kampvuur naar hun tentje en de overgebleven kiwi milly en Willi gaan ook de tent in.. Morgen paardrijden... Once upon a time in THE West...
Team Nederland slaat nog even wat drankjes in en kletsen nog even gezellig bij het kampvuur.. Toch wel lekker warm zo'n kampvuur ten opzichte van 5 graden in een tentje..
Gids Nicola komt er ook nog even gezellig bij.. En we geven hem een peukie en een biertje en dan komt hij wéér los.. En inderdaad zijn relatie is twee jaar geleden verbroken.. Maar dus niemand vermoord gelukkig haha... We stellen hem gerust door te zeggen dat hij vast wel weer een vrouw tegen zal komen... Of vriend? En hij maakt een iets te natuurlijke gay-beweging hahaha... En hij draait Queen muziek op zijn heuse IPhone.. Die hebben ze ook in THE jungle.. Ik laat Nicola een DJ app zien en hij scratched er op los.. Ook de skyview app (er staan hier miljoenen sterren aan de hemel.. Heel helder en veel en mooi ;D ) vind jij heel interessant.. Daar zou je ook mee kunnen navigeren.. Want de zon is al vroeg onder.. Een beetje in de goede richting draaien en hopla ik heb een steelpannetje en even later ook een schaap boven de bbq.. Ik bedoel kampvuur.. De stukken olie houdende palmboom houden het vuurtje goed aan.. Volgens Nicola zijn deze palmen tijdens de verkeerde maan stand gekapt en daarom niet bruikbaar om mee te bouwen en belanden ze in ons heerlijk warme kampvuurtje.. Weer een dag om niet te vergeten... Recht uit mijn tentje om 7:15u Brrr 5 graden... Kijk ik Wouter diep in zijn ogen.. Hij heeft waarschijnlijk een vonkje uit het kampvuur te dichtbij bekeken.. Aardige gast die Wouter joh.. Hij knipoogt de hele dag... Heel vriendelijk.. En gezellig .. Paardjerijden.. Cavajo.. Dat vind Hill leuk en Rick ook inmiddels... Ik krijg de grootste hengst die er tussen loopt.. Mmmmm misschien is dat toch iets beter voor gevorderden .. Suus die krijgt een soort van shetland my little pony hihi.. En we gaan op pad... Kattaklop... Katteklop... Die van Suus houd he niet echt bij met die korte beentjes en loopt een beetje achteraan en van het padje... Als een echte Pantineiro over de prairie... Over de steppe.. Door de bossen.. Langs kuddes koeien.. Een gevorderde Pantineiro vangt met zijn lasso een kalfje... Door riviertjes.. Stukjes draven.. En de ootjes gaan naar voren.. Best gaaf eigenlijk dat paardrijden..
Als we terug komen kunnen we nog een uurtje op piranha's vissen... We moeten er toch eentje kunnen vangen.. Opeens breekt de zon door en komt er een otter voorbijgezwommen.. De rugslag hopla en onderwater.. Hij vangt recht voor onze neus even een meerval en lacht ons uit.. Omdat wij niets vangen... Doet nog even de rugslag.. Otter four points... ;D
Dan is er helaas een tijd van gaan aangebroken.. Op de vrachtwaggel.. Even gezandstraald worden en als een stel doorgewinterde extremisten ingepakt in sjalen en mutsen.. 22 brugjes over.. En wachten omdat het busje vol zit (met Fransen... Die hadden toch al niet zo'n goede reputatie, maar ze voelen zich wel schuldig.. Dat maakt veel goed hahaha) 10 minuten dan komt het volgende busje.. Dat zal wel een uur worden... Maar dan kunnen we nog even kletsen en afscheid nemen van Wouter, Suus, Willi en Milly Vanilli.. En op naar het volgende avontuur.. Maar eerst nog even 2,5 uur over fotografie praten met een Belg in het busje naar Campo Grande.. Waar we een nachtje overnachten en een middagje Beverwijkse bazhaar hebben om daarna te vliegen naar Sao Paulo en dan door naar Fortaleza... Waar 's nachts landen en voor 4 uurtjes slaap een hotelletje te doen om vervolgens de bus te nemen naar Jijoca en daarna.... Para...para...paradise... Maar daarover de volgende keer.. Voldaan van een dagje Kyten ;D Boa noitje

• 31 Juli 2013 - 18:02

Riek Broeren:

Hoi Hilde en Rick

Wel een avontuur zeg!
    Wij volgen jullie wel en kunnen er wel iets bij voorstellen.
    Maar zullen ook blij zijn als jullie weer thuis zijn.
    Dan kunnen jullie zelf ons dat vertellen',
    Moeten daar wel even voor uittrekken.
    Jammer dat jullie al zo gauw weer aan het werk moeten,
    Maar nog even niet aan denken.