Ganges - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Ganges - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Ganges

Door: rickbroeren

Blijf op de hoogte en volg Rick

15 Augustus 2010 | India, Vāranāsi

totaal brak om 4u ’s nachts in Varanassi.. waar het een gekkenhuis is op het station.. een mierenhoop van mensen.. overal liggen mensen gewoon op straat te slapen.. je moet gewoon tussen de mensen door stappen om bij de prepaid taxi te komen… .. de taxi is wel relax… het kost 100 rupees tot het hotel Surya (zonnegod.. mmm… meer gehoord) het hotel is 1500 rupees per nacht maar echt een aanrader… het ligt vlakbij het station.. dus niet aan de ganges.. maar daar wil je ook niet perse heel de tijd zijn.. goede service en erg schoon.. goede en stille airco.. helaas wordt er wel verbouwd nu.. dus wat herrie.. maar verder prima… we hebben zelfs een balkon met uitzicht op de hele mooie goed onderhouden tuin en er staat een hele grote mangoboom.. waaronder een barretje is… suppaduppa… helaas volgende dag wel 38,5 gr. Koorts en erg suf… dus doc. Maar ff langs laten komen… mr. Miyagi-achtige man.. aardige vent.. en het paardemiddel slaat goed aan… en ik had natuurlijk een geweldige zuster ;-) dus ik was de volgende dag aardig opgeknapt.. ’s avonds gaan we naar de ganges voor een boottochtje… met de taxi op pad.. eerste chauffeur stapt net buiten de poort uit en zn ‘vader’ neemt het over.. vraag me af wat dit nu weer voor een wisseltruc is, maarja je staat hier nergens meer van te kijken.. het laatste gedeelte.. vlak bij de ganges is autovrij.. dus lopen in het donker door de smalle steegjes.. best sfeervol (ondanks de drukte en stank).. de gids had er de snelheid wel in.. ondanks onze stelten.. konden we m amper bijhouden… en dat in het donker.. in fata morgana-achtige sfeeren.. maar dan wat viezer (understatement of the year!!) in de efteling ruimen ze wat meer op en stinkt het niet zo.. bij de sloep stapt er een klein meisje mee op en kopen we een soort schaaltje met bloemetjes en een kaarsje.. als we dit offer op het water zetten mogen we een wens doen… erg romantisch allemaal.. de ganges is erg breed en staat hoog… het heeft geregend.. na een klein stukje varen komen we bij een ghat waar een offerritueel wordt gedaan.. met vuurdans en wierrook.. erg mooi om mee te maken… terug moet onze schipper (jaartje of 16 denk ik.. eerste donshaartjes op zn bovenlip gekweekt) erg hard werken om tegen de stroming in te komen.. eigenlijk gaan we soms achteruit… en botsen we tegen andere boten.. die 2 roeiers en een stuurman hebben… na hard roeien komen we aan… hij heeft echt wel een fooi verdiend, het ventje… dan kan hij goed eten en spierballen kweken.. ik had echt met hem te doen en wilde eigenlijk liever meehelpen met roeien… de volgende ochtend vroeg op 4:30u om een tochtje over de ganges te maken.. ik voel me al weer veel beter.. alleen Hilde is nu gestrand (en dan niet in Goa op t strand)… mr. Tripathi.. wat aanvankelijk een hele funny man leek te zijn.. was er niet zo blij mee dat we de rest van het programma skipte.. en bleef er maar over doorgaan.. op de ganges kwamen we nu langs mensen die aan het baden waren, bidden, zich wassen of de was doen of gewoon lekker aan het chillen waren.. tandenpoetsen (met bruin water waar de lijken in drijven… gelukkig niet gezien) ook kwamen we langs 2 ghats waar ze op dat moment mensen aan het cremeren waren… erg indrukwekkend allemaal.. die dag kwamen er ook een half miljoen pelgrims naar de ganges.. op bedevaart.. met hun oranje gewaden ziet het er allemaal erg kleurrijk uit… mr chapatti (pannekoek) wachte ons op.. op de kade… Hill zag erg pips… en was volgens mij blij weer vaste grond onder de slippers te hebben… we besloten om terug te gaan naar het hotel… tempels hadden we toch al 83 gezien… mr. Hiawatha baalde natuurlijk wel een beetje hij was immers om 4 u opgestaan.. maar van te voren vertelde hij dat hij dat iedere dag doet… dus wat zeurt ie nu… heb je nog wat aan je dag..hahaha…op straat zitten een paar slangenbezweerders.. met zwarte cobra’s denk ik….. terug naar het hotel ook voor Hilde, maar even de dokter laten komen en die mag ook wat paardemiddel… na een dagje niksen… is het eindelijk gelukt om de reis naar Nepal rond te krijgen… wat bij ons ff cheaptickets.nl en telebankieren in 5 minuten rond is is hier een crime… 5 keer met je creditkaart op 20 verschillende telefoonlijnen.. na 20 keer confirmen op de website die eruit knalt en dan nog op en neer naar 5 pinautomaten omdat ze het niet doen of 168 euro het maximumbedrag is en 3 uur achter de pc en dan een bonnetje of 10 schrijven… en je fineliner het niet doet op het carbonpapier.. is het na een uurtje of 5 wel rond op het ‘reisburo’…. Hilde is weer aardig opgeknapt.. maar ze had dan ook wel een hele lieve verzorger ;-) haha… maar de pillen hielpen ook wel.. dus we zijn beide weer uit de ziekenboeg… Nepal here we come.. we gaan met de auto.. tot de grens.. want die mag je alleen lopend over… gelukkig hadden we al een visum… worden we opgehaald door de ‘broer’ van Tika (aardige jongen van het ‘reisburo’) en gaan we naar Chitwan National Park waar we 2-3 dagen op safari gaan.. en met olifanten gaan chillen in n bubbelbad.. waarschijnlijk zitten er ook beren, neushoorns, krokodillen en 3 tijgers… we gaan er kanoën en hiken.. daarna naar Kathmandu en hiken naar Nagarkot waar we uitzicht hebben op de Mount everest .. daarna paardrijden (leuk hè Hill ;-), jaaaaah!!!! ) en naar Bhaktapur en vliegen we naar Goa.. om te relaxen op het strand.. ik heb geen idee of we nog bereik hebben met de telefoon in de jungle.. dus bij voorkeur met de tamtam of rooksignalen… voor minder belangrijke berichten evt. een postduif… groeten Hilde en Ricky in de rimboe…

• 15 Augustus 2010 - 18:16

Pa En Ma:

Ricky in de rimboe wordt dat je nieuwe boek over Nepal ; met in de hoofdrol Hilde. Ha..Ha.Doe ook Hilde van ons beterschap en veel Liefs Martien en Riek.

• 18 Augustus 2010 - 05:53

Yv:

Hoop dat al die bacterien en virussen jullie inmiddels verlaten hebben en dat je nog ff kunnen genieten van rimboe en strand!! Groetjes aan Hilde!!!

• 18 Augustus 2010 - 11:57

Rick & Hilde:

groetjes terug! leuk jullie reacties! :-)

• 18 Augustus 2010 - 16:41

Pat En Sam:

Heej Rick en Hilde,

Vervelend dat jullie beide de dokter nodig hadden, maar begrijp dat het nu weer over is.
    We lezen steeds weer met veel plezier in je/jullie reisdagboek. Denk niet dat wij in Turky zoveel gaan beleven als jullie, ja je weet maar nooit.
    Iig tot het volgende verhaal en tot ergens in september dan zijn wij weer terug van ons vakantie.

Gr Pat en Sam.