Woestijn - Reisverslag uit Khuri, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Woestijn - Reisverslag uit Khuri, India van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Woestijn

Door: rickbroeren

Blijf op de hoogte en volg Rick

01 Augustus 2010 | India, Khuri

Zo zeg weer een ervaring rijker, op de weg naar Jaiselmer stoppen we eerst in Khuri.. een klein dorpje half in de woestijn.. vanaf Jaiselmer waar we meteen op een schip der woestijn stappen voor een tochtje van uurtje hebben gemaakt door de woestijn… zooo jonge de mijne was hoooog!! K zat zo’n 3 meter hoog op die kameel.. ff wat minder de japanner uithangen met fotograferen.. en goed vast houden.. eigenlijk gaat het best suf.. hier en daar zien we vrouwen met kinderen lopen die water gaan halen bij een put ergens kilometers verderop.. die hebben hun kinderen later wat te vertellen zeg.. wij niet… vroeger moest papa naar de tv lopen.. moest papa bukken om hem op een andere zender te zetten… de mijne heet Bob Marley en die van Hilde (kleine 30 cm lager, schofthoogte ofzso haha).. die heette bubbles.. uiteindelijke springen de 2 kamelendrijvertjes van een jaar op 17 achterop en geven gas.. hortsik.. ik vlieg meer boven de kameel dan dat ik er op zit.. kijk Hilde heeft al wat ervaring met paardrijden.. het mannekke achterop probeert me naar beneden te houden.. ik stuiter wat op en neer… maar het gaat met een lekker tempootje.. ze kunnen zo’n 20 km/h als ze niet te oud zijn…
Mijn kamelendrijvertje vertelt dat het redelijk uitzichtloos voor hem is hier right in the middle of nowhere.. hij heeft net geld genoeg om zijn kameel te eten te geven.. hij is constant aan het bellen met z’n vriendinnetje.. die erg ver weg woont… daar heeft hij dan wel geld voor.. hij belt nog meer als ik.. haha.. gelukkig heb ik geen ontvangst in de woestijn.. lekker rustig… we komen aan bij het punt waar we de zon in de woestijn gaan zien zakken.. het is hier om een uur of acht pikkedonker… Hill en ik gaan even lekker in het zand liggen om te chillen… het is eigenlijk helemaal niet zo warm in de woestijn… we zien reebokken.. kamelen.. koeien… en heel veel insecten… er lopen torren rond van ca. 3-4 cm groot… scarabeeën zijn het.. beetje rare torren die overal tegenaan vliegen.. niet zo goed kunnen landen en met kamelenkeutels lopen te sleuren.. niet kunnen ontdekken wat ze er nu eigenlijk mee doen… plots staan er een wat oudere man en een klein ventje met een oranje tulbandje voor ons… ik denk dat het ventje een jaar of 5-6 is… vader en zoon denk ik… ze vragen hoe we heten en spelen een welcome-song..
Pa jamt een paar Indiase toonladders op 2 blokfluiten tegelijk.. hopelijk komen er geen slangen uit de grond.. en het mennekke zorgt voor de ritmesectie… mbv in iedere hand twee plankjes die hij als een soort van castagnetten op elkaar rammelt… hij zingt er een vrolijk liedje bij.. klinkt best leuk ook… dan nodigt hij me uit voor een dansje.. in het woestijnzand met je blote voeten… ik probeer nog wat kamelenshit en scarabeeën te ontwijken… zo gaan ze iedereen langs met de zelfde 2 liedjes.. maarja voor hun een manier op wat extra te cashen.. op de terugweg geven we echt gas met die kamelen Yiiihaaaaa!!! We komen terug bij het kamp.. haha zo’n kameel zakt echt ver door zijn poten.. in het kamp krijgen we loads of kroepoek.. (volgens mij eten we chinees,, gewoon nr. 148 Hilde) maar het eten laat lang op zich wachten.. ff colaatje…. Beetje chillen… kingfisher biertje.. goed te nassen.. we krijgen een show.. met djembee’s en catagnetten.. en zang.. en een danseres in een ‘schoon kleedje’ maakt een dansje.. uiteindelijk kwam om een uur of..?? laat het eten.. Indiaas.. helaas blijkt het bij mij niet zo goed te vallen… de eerste paar dagen wel, maar hier helaas niet… niet zo’n goede curry in Khuri.. :$ ik heb mijn sporen achtergelaten in de woestijn zeg maar… bah bah..
Maar dat willen jullie vast niet weten.. haha.. na de show kunnen we kiezen of in een hutje in het dorp slapen of gewoon onder de blote sterrenhemel in de woestijn.. … nu we er toch zijn… heldhaftig.. klimmen we op een kar achter een kameel.. we zitten er met zijn vijven op… 3 spaanse mensen en wij.. we blijken alle 5 teach te zijn… hoe toevallig… vakantieee!!!.. uiteindelijk rijden we een paar honderd meter de ‘duinen’ in…. Hopakee klein bedje van de kar wat aftandse ‘matrasjes’ en lakens erop….. zo nu kunnen we voor het eerst onze lakenzak gebruiken.. we staan schuin tegen een heuveltje op en glijden er bijna vanaf… de bedjes liggen echt crappy!!! We worden zowat gezandstraald door de harde wind met zand en af en toe begint het ook te regenen… grote druppels maar gelukkig maar heel even en weinig.. het heeft hier al een maand niet geregend… hebben wij weer… het waait echt superhard… pet op.. sjaal om… en hoppa onder lakens… als in een soort tent liggen we te schuilen.. het doek flappert hard op en neer.. de temperatuur is goed… gratis Airco… alleen maakt deze niet zo’n herrie.. :-) we hebben weinig geslapen maar het is een prachtige ervaring..
Zo terug op de kar naar het kamp.. ontbijtje.. en hoppaaa! Met Sunil in de auto naar Jaiselmer…. De gouden stad.. deze is uit de rotsen gekapt en van een soort leem gemaakt… dus een soort van gelige gouden gloed over het hele stadje…het is een supergroot fort…. Gelegen op zo’n 30 meter hoogte… met wel 99 bastions… en kleine straatjes erin… we gaan zo met een gids het fort bekijken..
We hebben weer een supermooi hotel… mooi ingericht.. beetje antieke meubels en groen-oranje-paarsrode gordijnen.. als ik zo de ervaring in de woestijn.. dit Fort en het hotel bekijk.. waan ik me deze keer in een soort van Indiana Jones achtige sferen.. ff lekker douchen na ons woestijn avontuur… straks weer een verslag van dit stadje.. tenminste als internet het doet..

Mooooiii!!!
Grtz R!CK

• 02 Augustus 2010 - 14:35

Riek En Martien:

Leuk zo'n kamelen tochtje het is wel schudden op zo'n beest en het slapen in de woestijn,mooie sterrenhemel groetjes van ons.en wachten op het volgende verhaal.doei