Beter op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Beter op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Beter op Bonaire

Blijf op de hoogte en volg Rick

02 Augustus 2015 | Bonaire, Kralendijk

Na een uur vertraging eindelijk weer opstijgen met de Fokker A 50 van Aruba naar Curacao en daarna door naar Bonaire, we hoeven ons geen zorgen te maken om de vlucht te missen want het is hetzelfde toestel, dus maar even taxfree shoppen. Het stijgen en dalen met Dex ging weer soepeltjes en op het vliegveld staat weer netjes een chauffeur klaar om ons naar het autoverhuurbedrijf te brengen (2 minuten rijden XD), we krijgen een ietwat te groot kinderstoeltje in de TGW Wingle pick-up truck (van Chinese makelij 6.000 euro nieuwwaarde zonder BPM), maar Off we go in zo'n grote bak. Dex vind het supergaaf en zit achterin brrr brrrr brum broem... 10 minuutjes later komen we aan op het appartementencomplex Hill(de)Side, waar de hostess en barvrouw Dex een warmwelkom geven, hij zat al te zwaaien en handkussen te geven voordat we de auto uit waren, de charmeur XD. Het is een supermooi en (heel heeeel) rustig appartementencomplex en is goed uitgerust met twee magnesiumzwembaden en zeer luxe. Na ons welkomstdrankje, gaan we even lekker chillen op het balkon van ons grote 15 meter lange tweekamerappartement met voor Dex een inkruipdouche en we hebben een dubbele Amerikaanse koelkast met ijsblokjes/crushed ice m achine en gekoeld gefilterd water. Dex heeft een rose/blauw campingbedje deze keer XD, ze wisten niet of het een jongen of meisje was, maar kregen wel complimenten voor de mooie originele naam. Nu was ons wel verteld dat de airco het alleen doet als de deur gesloten is, wat wel logisch klonk want het plafond van het schuine dak met mooie balken is wel zes meter hoog, mmm dat voelt als thuiskomen tenminste als we volgende week de sleutel krijgen haha.. Maar toen we Dex op zijn bedje wilde leggen kwamen we er achter dat er een mechanisme in de deur zit, waar door de airco uitgaat als de deur geopend wordt... Uhm... Tja, een kind van 1 jaar oud kan de airco nog niet aanzetten, moeten we dan mee naar bed met Dex, want het was echt bloedheet.. Even Mcgyveren dan, de airco aanzetten vanaf het balkon door het raam, nee dat ging niet, koelkastmagneetje op het contact houden en dan aanzetten, nee helaas dan maar even vragen, het uit Sri Lanka lieve en behulpzame meisje kwam even mee kijken, maar wist het ook niet zo goed (werkte er pas een maand), dus Theo de eigenaar, hele amicale sociale vent uit Utreg, komt het systeem even uitleggen, als je de deur weer dicht doet schakelt het systeem weer in, alleen duurt dat even een minuutje XD oeps iets te ongeduldig dus. Eigenaar Theo legt uit dat hij blij is dat we het gewoon vragen en begint te vertellen dat hij het complex drie jaar geleden opgezet/geopend heeft voor zijn dochter en we hebben het nog even over het mooie airco systeem wat vaak door Amerikanen misbruikt wordt en heel de dag staat te loeien.. Theo verteld dat stroom op Bonaire zo'n 47 cent per KWh kost (drie keer zo duur als in Nederland), mijn opmerking; waarom nog geen zonnepanelen dan? Theo had bijna zo'n grote windmolen gekocht in Nederland (30.000 euro), maar als je voor 10-10-'10 gebouwd hebt op Bonaire de wet verbied om zelf stroom op te wekken en andere levert het WEB ook geen water meer aan je. Ik bied Theo een biertje aan voor zijn snelle/goede service en dat slaat hij niet af en voordat we het weten zijn we anderhalf uur verder XD, maar wel een hele hoop tips over het eiland rijker, over vanalles en nog wat gehad, de chinezen, beste strandjes, eten, drinken, ondernemen en vanalles en nog best gelachen ook, we doen nog lekker ff een drankje en dan lekker onder de wol, want het is me toch koud op de slaapkamer XD.
volgende morgen lekker bakkie Puro koffie aan de bar van Theo, samen met een dove hippie en een DJ met 'parkinson', maar het kan ook Korsakoff-light geweest zijn. Verhalen over Maaskantje, grappen en grollen oude jongens krentenbrood, ik voel me helemaal thuis XD, maar toch op vakantie, good life! Op weg met de Chinese pick-up truck, ff cruisen door het haventje van Kralendijk en langs de zee, op weg naar de zoutpannen over wegen die aan beide kanten begroeid zijn met dorre struiken en hier en daar een cactus (waar ze hier op Bonaire schijnbaar ook likeur van maken , mmm ook eens proeven ;P ). We komen aan bij Bay Lac, waar de Chinese pick-up truck er stopt... Slaat spontaan af.. Darten lukt niet stjiejiesjiesjie.. Prut.. Prut.. We hebben amper een half uur gereden.. Nog even proberen aan te duwen, best zwaar zo'n truck, maar warempel, hij start, maar slaat helaas weer na een minuut af. Er komen een paar Nederlandse meiden en jongen aangereden en duwen even een handje mee, maar helaas en het wordt inmiddels wel erg warm in de auto. Dan maar even langs die surfplanken verhuur lopen en kijken of er iets te drinken te koop is...... We komen aan bij de meest chille/relaxte strandtent ever.. op heel de wereld... Paradise! In één woord: Wauw... Gestrand op het strand, vervelend! Even het autoverhuurbedrijf gebeld en die komen de auto al vrij snel omruilen, maar wij blijven hier nog even ;P good life! Morgen weer terug hier, even kijken bij De Full Moon Party ;P dan gaan we die dag daarna wel lekker snorkelen op klein Bonaire met de catamaran mmmm... Ik wil hier nooit meer weg ;P. Op weg naar ons huis voor 5 dagen ( zigeuners als we zijn, we voelen ons helemaal thuis) maken we een pitstop bij de appie ( jaja, die hebben we hier ook) we slaan wat eten in en kiezen ervoor om vanavond te bbq'en... Uhmmmm... zonder bbq. Handig!! We dineren op ons balkon met uitzicht op de zuidkant van Bonaire met duizenden lichies... Oohhh oohhh, aldus Dex. Na het flesje 'slurp' rosé achterover getikt te hebben zoeken we ons bedje op.