Habana nights - Reisverslag uit Havana, Cuba van Rick Broeren - WaarBenJij.nu Habana nights - Reisverslag uit Havana, Cuba van Rick Broeren - WaarBenJij.nu

Habana nights

Door: rickbroeren

Blijf op de hoogte en volg Rick

29 Juli 2011 | Cuba, Havana

20 juli Aangekomen in de casa gaan we meteen slapen.. Het is hier 20u zoiets, maar voor ons is het 02:00u na 10 uur vliegen en een hele dag reizen.. Het huis is echt heel koloniaal heel hoog en eigenlijk best okay. Na een goede nachtrust even roken buiten.. En even gekletst met een Belgisch meisje dat hier met haar broer en 2 vrienden is.. De man des huizes SAN Miguel zo noem ik hem omdat hij eruit ziet of hij wel een biertje lust.. Maar hij maakt voor ons een superlekker ontbijtje klaar met koffie eitje en papaya mango mmmm daarna gaan we ff een stadswandeling maken door oud Havana.. Hill is een beetje mude maar herstelt snel.. Mooie gebouwen veel oude amerikAanse oldtimers die met plakband Aan elkaar hangen en uitgerust zijn met een dieselmotor.. Roestbruin geschilderd of groen of blauw.. Maar een lust om naar te kijken.. We komen langs een rummuseum maar daar is het nog wat vroeg voor.. We komen langs een paar pleintjes en het is superheet!!! Op een terrasje ff een colaatje en we krijgen meteen een privévoorstelling van een kwartetje.. Ik mocht ff op de gitaar spelen.. Een paar akkoorden van chan chan en daarna gaan ze helemaal los.. Grappig opaatje op de contrabass is m'n favoriet.. Steltlopers in samba pakken.. Even verderop worden we aangesproken.. Niet zo veel mensen die iets van je willen.. Het is er wel , maar valt reuze mee.. Vanavond speelt compay segundo hier bekend van chan chan.. Soort Buena Vista social club.. Ibrahim Ferrer.. Vanavond terug dus.. Verderop vraagt een vrouw melk voor haar kindje.. En die truc wordt nog n keer herhaald.. We lopen eigenlijk zo maar wat rond te kijken en komen in contact met een jong stel hij kok zij is salsalerares.. En opeens belanden we in een bar waar de toetsenist van compay segundo speelt en zitten we aan een mojito.. En een sigaar.. De bedoeling is dat wij trakteren.. Maar WTf.. Wel grappig toch.. Ff kletsen.. Hij spreekt best aardig engels.. Zij niet.. Ff een salsaatje gewaagd maar de Cubaanse stijl is toch wat anders dan LA Style.. Zij mogen niet het land uit tenzij ze trouwen met iemand uit het buitenland.. Hij grapt dat we moeten trouwen dan kunnen ze weg uit Cuba.. Ze hebben geen email internet of telefoon.. Hij is in het wit gekleed.. Hij moet dat een jaar lang.. Voor zijn geloof.. Een soort van afrocubaans spiritus sancti voodoo geloof.. Ze hebben n tweeling van 2 jaar.. Begin al aardig aangeschoten te raken er zit best aardig wat rum in haha.. Door de hitte zwalken we terug naar die casa.. Lkkr chille ff.. Hasta luego.. Vanavond lekker uit eten en de stad verkennen.. Tot nu toe echt wel een leuke sfeer.. Verlangen naar een zwembad of strand... Hastaaa.... Vanavond na eerst een flinke wandeling door donker Havana lekker uit gegeten bij een hele mooie taberna best leuk sfeertje.. En een van de weinige restaurants.. Het festival was niet echt te vinden op straat.. Na een donker biertje met limoensmaak hebben we lekkere spiesjes van de grill op met garnalen en langoustine.. Lkkr!! De terugweg was easy.. Paar blokjes om in Havana Vieja.. Naar de Jesus Maria.. Miguel was nog een beetje aan zijn motor met zijspan aan het sleutelen en hij heeft ook nog een vw kever.. Lkkr douchen en onder de wol.. Nouja voor de airco.. Het koelt niet echt af 's avonds.. Ik lig nog even alle ervaringen van de dag te overdenken.. Echt wel een mooie stad.. Leuke sfeer.. Niet druk... Veel monumentale panden.. Geur warmte muziek rum sigaren.. Maak je niet druk.. Mañana.!!!

21 juli: zow vandaag de klok rondgeslapen zal wel komen door de reis en het tijdsverschil.. Of een beetje van extrema nog.. Na weer een lekker ontbijtje van Miguel.. Zijn we van plan om naar Vedano te gaan.. Op zoek naar een rijdende calimero.. Komen we langs het station en zien meteen een aantal oude stoomlocomotieven... Bij gebrek aan rijdende eitjes en we willen de fiets tuk tuks het niet aandoen om in die hitte ons gewicht te moeten verplaatsen.. Hoewel ze verdienen dan wel wat.. Dan toch maar met zo'n oude oldtimer.. Gaaf... Een behulpzame bro vraagt of we een taxi zoeken.. Ja doe maar.. Prijs 5 cuc.. Okay maar de oldtimers vragen meer... Kunnen we toch met zijn matties meerijden.. De taxi staat daar.. Eindje wandelen.. Hij komt zo.. Na een heel gesprek over Amsterdam.. Cuba.. Honkbal.. Voetbal.. Amsterdam weer... De taxi komt zo.. Ff een gebouw bezichtigen... Hier is salsa dansles.. Ja nu niet maar normaal wel.. 2 mooie restaurants binnen.. Dat had je niet verwacht.. Van de buitenkant lijkt het gebouw in staat van ontbinding.. Buiten nog even kletsen.. De taxi komt zo.. We zijn inmiddels een Cubaans kwartiertje verder.. Hoe weet hij nu dat de taxi komt.. Ze hebben geen mobieltje ofzo.. Een aantal voetbalspelers besproken.. Wk.. Wesley snijder.. Ja en daar is de taxi... 5 cuc is welliswaar niet veel maar het interieur van de taxi ontbreekt ook voor de helft... Evenals de getinte ramen.. Illegaal op weg.. We stoppen voor copelia een ijszaak van de staat.. Waar lange rijen voor de deur staan.. Als toerist mag je zo door, maar we pakken lekker zonder schuldgevoel een frisje aan de overkant van de straat.. Het is vandaag bloedheet!! Puf puf.. We lopen door de straten van Vadera maar hier is weinig te zien.. Dan maar over de Malecon lekker een zuchtje wind aan zee, maar vol in de zon.. Dan maar naar Habana centro.. Waar we over de prada richting het oude gedeelte lopen... Voor het gevoel hebben we de 4 daagse gelopen maar in de hitte schiet het niet hard op.. In het oude gedeelte aangekomen herkennen we een paar plekken maar komen toch weer op een ander pleintje uit.. Een superleuk terras... Moe maar voldaan genieten we van een bordje zalm en langoustines mmmm smaakt goed, wel weinig maar o zo heerlijck na zon lange wandeling.. Live muziek erbij en het plaatje is compleet.. Het zal misschien allemaal wat in telegramstijl overkomen, maar ik typ dit op mijn telefoon bij gebrek aan internet en computers.. Het land is echt supermooi maar wordt echt wel door de regering arm gehouden... Vergane glorie met toch heel veel charmes.. Heel veel oude gebouwen die ooit een sprookje zijn geweest, maar nu overlopen van nostalgie.. Oude Amerikaanse oldtimers, maar de V8 motor is vervangen door een toyota diesel.. Niet strak geplamuurd maar een lekker fel kleurtje verf erop met de kwast of roller en vamos! Eigenlijk hebben we vandaag alleen Maar tientallen verpoverde straten gezien, maar de mensen nemen het maar zoals het is en genieten op hun manier van wat ze wel hebben.. Alles is relatief.. Hoe lang zal het zo nog blijven? Hasta luego.. Spaans blijft toch best moeilijk en snel.. Nog maar even in de boeken.. Kijken of we vanavond ergens een dansje kunnen wagen.. Hasta... Na een lekkere douche in de casa.. Op pad.. Tuk tuk naar obispo de kalverstraat van Havana waar we lkkr Lobster eten en garnalen bij een gezellig openlucht restaurantje waar gezellig een liveband speelt en zelfs gedanst wordt.. De cubaanse espresso koffie is 10 keer effectiever dan red bull.. Lekker!!! Ook zat er voor die 10 luttele pesos convertible nog een daiquiri bij.. Mmmm Ook lekkerrrrr!!! Zoals je kan lezen hebben we het slecht hier.. Daarna de tuk tuk naar Casa de musica waar na entree betaald te hebben binnen eigenlijk niet echt veel te doen is... Maar tijdens het drinken van een Mojito aanschouwen we het toneelspel van de veels te jonge Jineteras met veels te oude mannen.. Not good not good.. Nadat we ons eerste salsadansje wagen gaan de gordijnen omhoog en staat er een heuse liveband met blazers percussie alles erop en eraan en heel de zaal gaat los.. Best warm en we voelen de hitte van de Havana nights.. Wel lkkr ff daaanse swa... Miguel vond het de dag van te voren geen probleem hoe laat we aanbelden om de casa in te kunnen, maar na de nachtelijke tuk tuk rit.. Was het opeens 02:30u (Nederlandse tijd is dan 08:30u) maar gelukkig zijn we een beetje aan het tijdsverschil gewend nu.. Buenos noche

22 juli: met de tuktuk vamos en el centro.. Voor de bikeboy ff geld wisselen bij el floridita.. 1 van de barretjes waar HemmingwAy heeft zitten kantelen.. En waar de daiquiri is uitgevonden.. vandaag maar even de busrit (4 uur rijden) naar Viñales (tabaksplantages en vallei aan de zuid westelijke kant van het eiland) geregeld en gelijk een casa.. Handig... Daarna wilden we de bus pakken naar het strand.. Zo'n half uurtje rijden.. Maar precies voor ons is de bus vol.. Een Duits of Deens meisje dat vloeiend Spaans sprak en Duits wilde wel een taxi delen.. Uiteindelijk was dit veel handiger om weer terug te komen. Zij was hier 7 maanden om de taal en salsa te leren en een paar vrienden uit Hamburg waren over.. Met een baby'tje ... We gingen met een heuse Plymouth Amerikaanse oldtimer.. Omgebouwd met een dieselmotor.. Het was een heerlijk strand.. Superblauwgroene zee.. Wel warm water.. Lekker een paar ligbedjes onder de palmbomen.. Cristal biertje erbij.. Lekker zonnen, zwemmen.. Enjoy! We zijn zowaar een van de weinige zoniet de enige toeristen op het strand.. Iedereen vraagt waar je vandaan komt.. Lekker even een eindje gewandeld op het strand.... Voor ons speelt een klein meisje met echt cool afrohaar.. Op het strand... Zoveel te zien hier.. Time flies! Op de terugweg lekker salsamuziekje op de radio.. De ramen kunnen open.. On THE road again.. Tot opeens prrtt prrt.. Pof.. Staan we stil op de snelweg.. Maar de chauffeur ( jaar of 20) had gouden handjes.. Hij kruipt zowat helemaal onder de grote motorkap en fixt de auto met een plastic tasje.. Vamos! Terug in Havana ontdekken we voor de 10e keer een andere terugweg naar onze casa.. Pitoreske straatjes.. En de bartjeswijk van Habana Vieja hebben we ook ontdekt.. Mooie tekeningen van een fiere Ché op de muren.. Spelende kinderen.. Mensen in portiekjes.. Kleine miniwinkeltjes.. Werkende mensen... Een schouwspel wat in iedere straat weer anders is.. Vriendelijke mensen.. Es buena!!

23 juli: Habana... Ocho menos quarto.. De bus naar Viñales.. We pakken onze backpack en maken Ana wakker om il cuenta te vereffenen.. We lopen de verlaten straten van Habana Vieja uit en helaas geen tuktuk of taxi te bekennen... Het is te ver lopen naar de opstapplaats van de bus.. En wat een goed karma weer!! Er stopt een paard en wagen recht voor ons.. Ff afbieden van 10 peso's naar 3 peso's mooi meegepikt zon ritje.. We stoppen bij Hotel Inglatera een mooi koloniaal hotel waar we even later op de bus stappen 4 uur rijden.. Onderweg nog 1 keer gestopt voor een café solo y una tostada.. In Viñales staan tientallen vrouwtjes te dringen voor de bus om maar hun casas aan de man te brengen.. Gelukkig zien we Mary Louisa staan met een bordje Broeren olanda.. Pfff das weer Supergeregeld!! Maria louise is een superzorgzaam vrouwtje wat geen woord engels spreekt, maar met de cursus Spaans in 6 weken en handen en voeten komen we een heel eind.. Ofwel ze heeft meteen een tocht te paard en een dag je naar cayo junitAs geregeld ook wat jodium voor een wondje op mijn voet .. Bakje café solo.. Handgemaakt.. En een Bordje fruit met fruta de bomba ( papaya betekend vagina in het Spaans haha.. ) verse ananas en nog een andere exotische fruta die we nog niet herkend hebben.. Superzorgzaam voor haar kinderen en kleinkinderen.. Ze neemt echt de tijd om te luisteren en maakt 's avonds na onze bergwandeling een heerlijke maar ook overvloedige kreeft (langoustine) stofpot klaar met groenten, fruit alleseropeneraan.. Savonds gaan we naar het centrum van deze paar huisjes waar we na een blokkie om een colaatje drinken op het teras.. De gedachten zijn zo naar de casa en wat lezen.... Maarrrrrr pero.. Na wat gekletst te hebben met een paar Cubanen en een paar Zwitsers... De goedkope rum vloeit overvloedig.. Belanden we opeens op het plein in een mega openlucht.. Reggaetonparty.. Ondanks dat alle mannen authistisch zijn lukt het me toch nog om een Cubaan en de Zwitsers zonder danservaring ( bij de Cubanen zit het in het bloed) een merengue Rueda de casino te laten dansen... Vuelta derecha ... Ariba... Abacho.... Paseo complicadooooo... Moe en voldaan liggen we op ons bedje.. Morgen paardrijden.. Buenos noche.. Besos...

24 juli: Viñales.. Vanmorgen vroeg op.. We hebben niet veel geslapen.. Er hing een airco precies boven ons hoofd.. Andersom gaan liggen is geen optie want onze Nederlandse lijven zijn gemiddeld een halve meter langer dan de Cubaanse bedjes.. Tja en de airco zit in de muur gemetseld.. Het matras is volgens Hill gevuld met stro ofzo.. Maar na de nodige rum toch in slaap gevallen.. Vandaag door de Valei van Viñales op de cavallo.. Leuk voor Hill.. Nieuw voor Rick.. Maar gelukkig gaat het best goed.. Ff wennen aan het zadel en hoe er in te zitten-staan-zitten.. Pff weer een verslaving erbij.. Keiiiileuk!! Hills paard heet mojito en die van (het beste paard van de stal.. Het paard heb ik het over) die heet Luna en is normaal het paard van de gids.. Luna wil wel een gasgeven gaat best goed.. Als er iemand inhaald gaan haar oren naar achter en Vamos.. Que va! En voorop gaan de oortjes weer naar achter.. We rijden tot aan de enkels door de klei.. Enkels van de paardenbenen dan hè want een paard heeft benen!! Maar soms ook zo diep door het water dat bij ons bijna de voetjes nat worden.. En de klei tot aan achter je oren terechtkomt.. Lekker door de Valei sjokken... Soms een drafje, maar die van mij luistert af en toe wel naar het sporen met m'n gympen.. En ik weet er een galopje uit te persen.. Helaas de verkeerde kant op, we moesten rechts.. Haha... Maar echt wel heel leuk dat paardrijden.. We zijn langs een tabaksboer.. Ff chillen.. Paardjes ff rusten. We hebben trouwens een leuke gids had ik je nog niet verteld... Leve t9.. Joh!! Ik ben het typen op m'n foon inmiddels aardig beu, pero beter een verslagje dan geen verslagje.. Alleen nog zien of het ergens op internet te krijgen is.. Nee een toffe gast van een Jaar of 20-22.. Relax spreekt goed engels en is wel i. Voor een geintje.. De tabaksboer.. Draagt 90% van zijn oogst af aan de fabrieken van de staat en mag 10% zelf verkopen... Hij rolt in rap tempo ff een sigaartje.. Dat 3 maanden gefermenteerd en gedroogd heeft.. Puur natuur.. De nerf eruit want daar zit te veel nicotine in.. Draai draai Vuelta en hoppa wat honing eraan om m dicht te plakken en knippen en waarempel zitten we Aan een sigaar.. Niet over m'n longen.. Niet over m'n longen.. Best relax maar geen verslaving erbij haha.. We krijgen een sigaar mee als souvenir en er wordt nog ff een kokosnoot opengehakt en wat honing erbij , rum erbij en Coco loco.. Lkkr met een rietje aan de baco... Haha.. Sigaartje erbij.. Hoe relax kun je het hebben.. Vakantieeeeee!!! Weeeekèeend!!! De rum wordt nog een keer niet te zuinig bijgevuld.. Ben benieuwd of ik zometeen nog op het paard zit of eronder hang... Maar volgens mij gaat het best goed... Ik heb best wel mooie foto's kunnen schieten.. Helaas kan ik ze niet op internet kwijt nog tot nu toe.. Maar er rijden hier superveel oude Amerikaanse oldtimers rond .. En genoeg andere dingen te zien.. Net een condor (aasgier) flink dichtbij kunne halen met een 300mm objectief.. Vamos op de cavallo.. Hortsik Luna.. Lief paardje! We komen aan bij een grot... Waar we 150 meter door het donker op spekgladde stenen lopen.. Een gast voor ons op z'n slippertjes glijd zowat de hele tijd uit.. Uiteindelijk komen we bij een meertje in de grot en heldhaftig als we zijn zwemmen we in water van 15 Gr.. Maar did it!! Yeah!! Ik raak aan de praat met een jongen die achteraf blijkt les te geven aan het odulphus in Tilburg en zelfs een leerling kent die waar ik nu les aan geef .. De wereld is klein en we gaan niet teveel aan ons werk denken.. Behalve dan dat we lekker lang vakantie hebben in het onderwijs.. Viva le escuola!!! Terug bij da casa heeft Maria Louisa weer een lekker versgeperst mangosapje voor ons en we weten in ons beste Spaans una tostada de quesa te bestellen.. Toast met kaas.. Tja... Ze spreekt geen woord engels, maar met handen en voeten en veel geduld.. Hahaha.. Het is wel echt een keilief en zorgzaam vrouwtje.. Ook bied ze meteen aan om onze patas (vertaling voor de oudjes : gympen!!) schoon te maken.. Ze is gek!! Loco!! Je ziet ze bijna niet meer.. Ook wel slim allebei op bijna nieuwe gympen door de klei..
Zometeen maar eens het dorpje ingaan.. Vanavond eten we voor de afwisseling een keer geen kreeft (vervelend haha) maar pollo [pohjooo] ofwel kip.. Volgens mij loopt die hier nog ergens rond het huisje.. Tussen de andere beesten zoals honden en hagedissen enzo... Luego!! Laturrr!

25 juli: heel vroeg aan het desajuno (ontbijt) want we gaan naar Cayo Levisa.. Een heel klein eilandje van een kilometer omtrek zoiets... Azuurblauwe zee.. Fijn wit strand.. Lekker op een bedje aan het strand.. Hoe relax kun je het hebben!!! Mojito erbij heerlijk!! Er zijn een paar huisjes dus we besluiten hier nog 2 nachtjes te blijven.. Ik heb lekker gesnorkeld en wat anemonen , zeesterren van wel 35 cm!!! En vissen van 50cm gespot.. Mucho tranquillo hier onder water.. Lekker visje gegeten van de grill.. Mmm.. Relaxxxxxx!!

'Gelukkig: geluk genietend, tevreden in het behaaglijke gevoel van bevredigde wensen.. Het bewustzijn te verkeren in aangename omstandigheden, tevredenheid met zijn levenssituatie.'

Het is hier een paradijsje genieten ten top!
Vorig jaar werden we in India met onze neus op de feiten gedrukt.. Alles is relatief.. Wat zitten we soms te zeuren... We beseffen soms niet hie goed we het hebben.. Hier in Cuba lijkt het of het land door de staat bewust arm wordt gehouden.. Viva la Victoria.. Het land is natuurlijk wel door een crisistijd gegaan met orkanen.. Guerillastrijd.. Alles is van iedereen en ben gelukkig met wat je hebt.. Wat me tot nu toe wel opvalt is dat de verwachting was dat er volop salsa gedanst zou worden, maar tot nu toe moet je echt op zoek of de plekjes weten.. Misschien in Santiago.. De stad van de muziek.. Het is ook trouwens veel te heet om salsa te dansen.. Bailar.... Mucho caliente..

26 juli: vandaag is het een nationale feestdag hier in Cuba.. Fidel Castro aan de macht.. Viva la victoria.. Lekker met een Coco loco op het strand.. Strand wandeling .. Zonsondergang.. Mmm.. 1 woord: 'genieten' ons laatste avondje op Cayo Levissa.. Muy bien aqui!!! Yo no se mañana..

• 31 Juli 2011 - 22:15

Rob En Lob:

Dat klinkt leuk allemaal..
    T was een heel verhaal maar we zijn goed op de hoogte nu van jullie belevenissen.
    Benieuwd naar wat er nog meer komen gaat!
    Groetjes aan Hildes en tot over een paar weken!